W krakowskim Muzeum Witrażu już za kilkanaście dni będzie można oglądać zainspirowaną wizerunkiem kobiety z nagrobka Medyceuszy instalację „Lux et Umbra” – „Światło i cień”. Podczas XIII edycji Biennale Sztuki Współczesnej we Florencji została ona nagrodzona medalem.
Autorem instalacji jest dyrektor artystyczny Muzeum Witrażu Piotr Ostrowski. Temat przewodni florenckiego biennale brzmiał "Odwieczna kobiecość. Odwieczna zmiana".
"Michał Anioł na nagrobku Medyceuszy wyobraził mężczyznę i kobietę jako dzień i noc, światło i mrok. Światło w mojej codziennej pracy artystycznej jest bardzo ważne. Uważam, że kobiecość i męskość łączy się, nie ma kobiecości bez męskości, tak jak nie ma dnia bez nocy i światła bez cienia" – powiedział PAP Piotr Ostrowski, pytany, dlaczego sięgnął po motyw ze znajdującego się we Florencji nagrobka Medyceuszy wykonanego przez Michała Anioła.
Instalacja przedstawia piękną, nagą kobietę ze skłonioną i opartą na dłoni głową. Postać została namalowana na kilku taflach szkła, a warstwa malarska została spatynowana, czyli wypalona w temperaturze bliskiej topnieniu szkła. Dzięki temu motyw zyskał ogromną, niemal wieczną trwałość.
Tafle szkła zostały ze sobą zestawione. Widz może oglądać dzieło z różnych stron i patrzeć jak ono się zmienia, gdy światło pada i przenika pod różnymi kątami. Praca Piotra Ostrowskiego łączy konstrukcyjne właściwości szkła i używane w witrażownictwie od średniowiecza techniki jego barwienia i patynowania.
Po powrocie z Włoch instalacja "Światło i cień" będzie eksponowana w Muzeum Witrażu.(PAP)
autor: Małgorzata Wosion
wos/ dki/