Ruszył Narodowy Instagram Dziedzictwa – profil społecznościowy Narodowego Instytutu Dziedzictwa (NID), który ma zachęcić najmłodsze pokolenia Polaków do odkrywania i zdobywania wiedzy na temat historii i dziedzictwa kulturowego – poinformowała PAP Paulina Soboniak z NID.
Jak wyjaśniono, "projekt wspiera działanie nowej odsłony portalu zabytek.pl, który gromadzi informacje o ponad 500 tys. zabytków zlokalizowanych na terenie kraju".
"Polacy chcą obcować z dziedzictwem w sieci – tak jak w przypadku treści rozrywkowych, chcą korzystać z nowych narzędzi i treści prezentowanych w ciekawszej i krótszej formie. Telewizja pozostaje głównym źródłem informacji o kulturze, ale dla młodego pokolenia to media społecznościowe mają największe znaczenie" - napisano w przesłanej informacji.
Podkreślono, że jest to "jeden z wniosków z badania przeprowadzonego w grudniu 2020 r. przez NID". "Jego celem była segmentacja psychograficzna Polaków pod kątem ich nastawienia do dziedzictwa, a w konsekwencji wsparcie promotorów kultury i dziedzictwa w promocji idei, którym służy ich misja i działalność" - wyjaśniono.
Zaznaczono, że Narodowy Instagram Dziedzictwa "to forma promocji i edukacji poprzez zaangażowanie młodych w naturalnym dla nich środowisku, jakim jest Internet". "Profil NID przybrał formę interaktywnej mozaiki, której działanie inspirowane jest portalem zabytek.pl prezentującym atrakcyjne i merytoryczne treści: opisy, obecne i archiwalne zdjęcia obiektów zabytkowych, skany planów i rzutów architektonicznych, modele 3d zabytków, zdjęcia panoramiczne, a także filmy dokumentalne" - czytamy w informacji.
"Koncepcja Narodowego Instagrama Dziedzictwa wykorzystuje narzędzie osi czasu, po której można podróżować, odkrywając różne ciekawostki z kolejnych epok i okresów – obecnie na profilu można odkryć historię zabytków od prehistorii do początków średniowiecza" - napisano.
Zapowiedziano, że "do końca wakacji na swoim Instagramie NID planuje opublikować pozostałe epoki do współczesności, dzięki czemu docelowo będzie można tam zobaczyć reprezentatywne zabytki ze wszystkich okresów, zwiedzić obiekty z Listy Światowego Dziedzictwa, a także poznać nieoczywiste miejsca i zainspirować się do dalszych poszukiwań".
"Nowa odsłona profilu to część działań promujących zabytki zlokalizowane na terenie Polski. Projekt nawiązuje do nowej odsłony portalu zabytek.pl, w którym znajdują się informację o ponad 500 tys. obiektów zabytkowych" - czytamy w informacji.
Narodowy Instagram Dziedzictwa dostępny jest na stronie: https://www.instagram.com/nid.pl/?hl=pl.
Jak przypomniano, NID "to państwowa instytucja kultury, będąca eksperckim i opiniodawczym wsparciem dla Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego". "Misją NID jest tworzenie podstaw dla zrównoważonej ochrony dziedzictwa kulturowego w celu jego zachowania dla przyszłych pokoleń poprzez wyznaczanie i upowszechnianie standardów ochrony oraz konserwacji zabytków, kształtowanie świadomości społecznej w zakresie wartości i zachowania dziedzictwa kulturowego, a także gromadzenie i upowszechnianie wiedzy o dziedzictwie" - napisano w przesłanej informacji.
Zaznaczono, że "Instytut realizując swoje zadania statutowe uznaje, że zarówno zabytki jak i niematerialny dorobek kulturowy poprzednich pokoleń są świadectwem naszej przeszłości i będąc ważną częścią naszego dziedzictwa mogą stanowić trwały fundament wspólnej przyszłości i zrównoważonego rozwoju naszej Ojczyzny".(PAP)
autor: Grzegorz Janikowski
gj/ dki/