Tekę Edukacyjną na temat dziejów Pomorza Gdańskiego podczas II wojny światowej zaprezentowali w sobotę w Bydgoszczy historycy Instytutu Pamięci Narodowej. Materiały zawierają wiadomości z historii, a także scenariusze lekcji i pomoce edukacyjne.
Teka Edukacyjna zatytułowana "Pamiętamy, pamiętam... Pomorze Gdańskie i obóz Stutthof 1939–1945. Materiały edukacyjne" została przygotowana przez zespół pracowników Działu Oświatowego Muzeum Stutthof w Sztutowie (woj. pomorskie) i Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, a wydana przez Instytut Pamięci Narodowej. W sobotę wydawnictwo zaprezentowano bydgoskim nauczycielom - gościom konferencji metodyczno-warsztatowej pt. "Być Polakiem na Pomorzu 1920–1945. Historie zwykłych ludzi".
"Jest to nowatorski w formie i innowacyjny w treści pakiet materiałów edukacyjnych – skierowany do szkół wszystkich szczebli - wspomagający rozwój wiedzy i zainteresowanie historią najnowszą. Zgromadzony w ramach projektu materiał, składający się z różnorodnych tekstów kultury, źródeł, opracowań i komentarzy oraz scenariuszy zajęć lekcyjnych, obejmuje zasięgiem tematycznym historię Pomorza i jego mieszkańców w latach 1920–1945" - podkreślił Jan Daniluk, rzecznik prasowy oddziału IPN w Gdańsku.
Jak zaznaczył, materiały składające się na Tekę Edukacyjną mogą być użyte na lekcjach z wielu przedmiotów, np. na języku polskim, historii, wiedzy o społeczeństwie, plastyce i na godzinach wychowawczych. Ich zaletą jest również to, że pakiet uwzględnia wymagania nowej, wprowadzanej od 2009 r., podstawy programowej kształcenia ogólnego.
"Materiał został wydany w formie użytecznego segregatora z wpinanymi kartami zawierającymi teksty historyczne, mapy, scenariusze lekcji, załączniki ilustracyjne. Graficznie pakiet jest daleki od standardowego wydawnictwa tego rodzaju: operuje kolorami, nie jest schematyczny, bardzo łatwo może być formowany i używany przez nauczyciela do własnych – nowych – tematów lekcji" - zaznaczył Daniluk.
Autorzy pakietu postawili sobie za cel "inspirowanie nauczycieli i uczniów do odkrywania ludzkiego wymiaru historii najnowszej, poznanie jej z poziomu zwykłych ludzi oraz wpływanie na odkrywanie rodzinnego aspektu najnowszej historii".
"Może się to odbywać np. poprzez analizę fotografii z archiwów prywatnych lub też zwiedzanie miejsc pamięci przy pomocy indywidualnych kart postaci i życiorysów byłych więźniów. Jednym z największych wyzwań, jakiemu starali się sprostać autorzy materiału, jest skłonienie uczniów do własnej inicjatywy i zainteresowanie historią lokalną, często pomijaną w podręcznikach" - dodał rzecznik.
Podczas sobotniej konferencji metodyczno-warsztatowej w Bydgoszczy, uczestniczący w niej nauczyciele przedmiotów humanistycznych mogli bezpośrednio od doświadczonych metodyków dowiedzieć się jak wykorzystać wydawnictwo podczas zajęć z uczniami. Przeprowadzono również przykładowe warsztaty edukacyjne i pokazano możliwości wykorzystania teki podczas lekcji z przedmiotów innych niż historia. (PAP)
olz/ mhr/