Ministerstwo Edukacji i Nauki w poniedziałek na Twitterze przypomniało główne cele Wojewódzkich Zespołów Koordynacyjnych. Wśród nich resort wymienił m.in. wspieranie polityki edukacyjnej województwa.
Wojewódzkie zespoły koordynacyjne ds. kształcenia i szkolenia oraz uczenia się przez całe życie są elementem zmian w szkolnictwie zawodowym. 16 WZK ma pozwolić na strategiczne planowanie oraz koordynację współpracy różnych instytucji zajmujących się kreowaniem regionalnego rynku pracy.
Jak w poniedziałek na Twitterze przekazało MEiN, Wojewódzkie Zespoły Koordynacyjne będą organizowane przez organy wykonawcze samorządów województw: urząd marszałkowski, wojewódzki urząd pracy oraz spółkę samorządową. W skład zespołów będą wchodzić przedstawiciele kluczowych interesariuszy procesów rozwoju umiejętności w ramach 5 filarów: oświaty, rynku pracy i gospodarki, zarządzania strategicznego, funduszy europejskich oraz dialogu społecznego
MEiN wskazało na trzy główne cele WZK. Pierwszym z nich jest wspieranie polityki edukacyjnej województwa na potrzeby przygotowania kadr dla gospodarki. Kolejnym - koordynacja działań w zakresie doradztwa zawodowego w regionach dla uczniów, studentów oraz osób dorosłych. Trzecim celem jest promocja kształcenia zawodowego oraz idei uczenia się przez całe życie.
Wśród siedmiu zadań WZK resort edukacji wymienił analizy, badania, raporty w zakresie jakości systemu kształcenia zawodowego w poszczególnych województwach; bazę inicjatyw, działań i podmiotów; regionalne fora edukacyjne; sieć współpracy; działania pilotażowe,; materiały merytoryczne oraz działania promujące.
Całkowity budżet projektu wynosi 344 mln zł, a każdy region może maksymalnie otrzymać 21,5 mln zł.
"Wojewódzkie zespoły koordynacyjne gromadzą wszystkie podmioty związane z kształceniem zawodowym i branżowym, a także instytucje rynku pracy, wojewódzkie urzędy pracy oraz podmioty gospodarcze tak, aby wspólnie wypracowywać strategię rozwoju, po pierwsze: szkolnictwa branżowego; po drugie: szkolnictwa technicznego, a po trzecie kształcenia, przekształcania i doskonalenia zawodowych umiejętności dorosłych" – mówiła pod koniec lipca wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek, która jest pełnomocnikiem rządu ds. wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej i kształcenia zawodowego.
Przypomniała, że reforma szkolnictwa zawodowego opiera się m.in. na powiązaniu szkolnictwa branżowego i technicznego z rynkiem pracy, stąd m.in. zapisy w ustawie, zgodnie z którymi szkoły muszą podpisywać umowy z pracodawcami, nowe podstawy programowe kształcenia w zawodach, które były przygotowywane wraz z branżami oraz przygotowywana i publikowana co roku "Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy".(PAP)
Autorka: Aleksandra Kiełczykowska
ak/ mhr/