Postępujący proces cyfryzacji oraz trudna do przewidzenia sytuacja epidemiologiczna wskazują na konieczność kontynuowania działań na rzecz rozwijania kompetencji cyfrowych kadry zarządzającej, nauczycieli i uczniów – czytamy w raporcie ministra edukacji podsumowującym zdalne kształcenie w czasie epidemii.
Ważne jest również położenie większego nacisku na cyfryzację całego procesu kształcenia - dodano.
Raport opublikowano w piątek na stronie MEN. W publikacji przypomniano działania podejmowane przez resort od marca do czerwca i wprowadzone przepisy.
Jak wskazano, od 25 marca, czyli wprowadzenia obowiązku prowadzenia przez szkoły nauczania na odległość, kuratorzy oświaty monitorowali realizację tego obowiązku. Jak ustalili, szkoły wykorzystywały przede wszystkim dzienniki elektroniczne (prawie 14 tys. wskazań) i platformę epodreczniki.pl (13,5 tys. wskazań); korzystały też z platform edukacyjnych, komunikatorów internetowych, poczty e-mail, poczty tradycyjnej, kontaktów telefonicznych (sms, rozmowa - ponad 21 tys. wskazań).
Raport zawiera też wnioski. Jak zaznaczono, resort "z uwagą śledzi informacje o badaniach i zbiera dane dotyczące funkcjonowania systemu oświaty w okresie zawieszenia zajęć w szkołach, w tym także w zakresie prowadzenia nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość". Analiza tych informacji - napisano - pozwala planować dalsze działania. Wśród nich wymieniono: rozwijanie kompetencji cyfrowych i informatycznych nauczycieli i uczniów, rozwój Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej www.epodreczniki.pl, poszerzanie bazy publicznych, powszechnie dostępnych i sprawdzonych e-zasobów i narzędzi edukacyjnych oraz wspieranie organów prowadzących w doposażaniu szkół w sprzęt niezbędny do realizacji procesu kształcenia.
Ministerstwo poinformowało, że w ramach rozwoju platformy epodreczniki.pl ma być opracowana aplikacja mobilna i rozwijane funkcjonalności platformy takie, jak wideopołączenia, prowadzenie banku dobrych praktyk oraz mechanizmu wsparcia metodycznego dla nauczycieli.
"Powszechny dostęp do platformy i jej zasobów sprawia, że może być ona wykorzystywana również na obszarach, gdzie organizacja stacjonarnej edukacji będzie utrudniona. Rozwijanie platformy epodreczniki.pl w powiązaniu z działaniami realizowanymi przez inne publiczne podmioty (m.in. Ministerstwo Cyfryzacji) będzie wpływało na ograniczanie zjawiska wykluczenia cyfrowego, nie tylko wśród dzieci i młodzieży. Do końca 2021 na jej rozwój planujemy przeznaczyć co najmniej 2,5 mln zł" - przekazał MEN.
Resort podał, że kontynuuje również działania związane z przygotowaniem nauczycieli do pracy zdalnej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. "Opracowujemy poradniki metodyczne oraz szkolenia w tym zakresie. Ponadto Ośrodek Rozwoju Edukacji przygotowuje Bank dobrych praktyk dotyczący organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość" - poinformowano w publikacji.
Jak podano, od 2019 r. trwają prace nad przygotowaniem ponad 10 tys. nowych e-materiałów do kształcenia ogólnego w szkołach ponadpodstawowych, a w 2020 będą ogłoszone konkursy na opracowanie kolejnych e-materiałów, także do kształcenia zawodowego.
W dokumencie napisano też, że MEN podjęło działania służące uruchomieniu kwalifikacyjnych i doskonalących studiów podyplomowych w zakresie informatyki dla nauczycieli. "Obecnie MEN prowadzi uzgodnienia z 7 uczelniami w sprawie zlecenia im, od października 2020 r., realizacji tego zadania" - oświadczono.
Zapewniono też, że będą przygotowane systemowe działania służące udostępnieniu nauczycielom stałej oferty doskonalenia w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych, a placówki doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych otrzymają wsparcie w realizacji zadań związanych z przygotowaniem i pomocą nauczycielom w prowadzeniu kształcenia na odległość. „Planowane doskonalenie nauczycieli w prowadzeniu zdalnego nauczania będzie realizowane w formie kursów on-line ze wsparciem placówek doskonalenia nauczycieli, dla których Ośrodek Rozwoju Edukacji przygotuje odpowiednie narzędzia i materiały” – podano.
Planowane jest też doposażenie placówek doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych w sprzęt i możliwości techniczne niezbędne do prowadzenia w formie zdalnej wsparcia nauczycieli i dyrektorów szkół.(PAP)
Autor: Karolina Mózgowiec
kmz/ mhr/