Rozpoczęła się rekrutacja do XXVI sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. Temat tegorocznej sesji dot. Bitwy Warszawskiej 1920 r., Zbrodni Katyńskiej i Sierpnia 1980 r. Kandydaci na dziecięcych posłów muszą zrealizować projekty na temat wpływu tych wydarzeń na miejscowości, w których mieszkają.
Sejm Dzieci i Młodzieży liczy 460 posłów. Organizacja izby wzorowana jest na procedurach obowiązujących w prawdziwym Sejmie, co ma przybliżać uczestnikom zasady polskiego parlamentaryzmu. Debata plenarna oraz poprzedzające ją prace komisji odbywają się według wcześniej uchwalonej ordynacji wyborczej oraz Regulaminu Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Uczestnikami SDiM mogą być uczniowie, którzy w dniu rozpoczęcia rekrutacji mają 13 lat i w dniu sesji SDiM, czyli 1 czerwca 2020 r., nie będą mieli 18 lat. W sesji SDiM można wziąć udział tylko raz.
Kandydaci na dziecięcych posłów muszą przygotować w dwuosobowych zespołach zrealizować projekt związany z tegorocznym tematem sesji SDiM, który brzmi: "W jaki sposób przełomowe wydarzenia w historii Polski: Bitwa Warszawska 1920 r., Zbrodnia Katyńska, Sierpień 1980 r., wpłynęły na dzieje mojej miejscowości i jej mieszkańców". Relację ze zrealizowanego projektu należy zamieścić na platformie SDiM do 8 kwietnia 2020 r., do godz. 23.59. Prace nadesłane przez uczniów oceniać będą eksperci wskazani przez Instytut Pamięci Narodowej.
Do udziału w projekcie nie jest wymagana opieka nauczyciela nad zespołem, ale niezbędna jest zgoda rodziców lub opiekunów prawnych.
Informacje szczegółowe dotyczące rekrutacji, a także XXVI sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży, można znaleźć na stronie internetowej https://sdim.sejm.gov.pl/
Sejm Dzieci i Młodzieży to projekt edukacyjny, który ma kształtować postawy obywatelskie, szerzyć wśród młodzieży wiedzę o zasadach funkcjonowania polskiego Sejmu i demokracji parlamentarnej, a od kilku lat - także aktywizować młodych ludzi do działania na rzecz ich środowisk lokalnych.
Pierwsza sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży odbyła się w 1994 r. z inicjatywy prezes Polskiej Akcji Humanitarnej Janiny Ochojskiej i wicedyrektor ówczesnego Biura Informacyjnego Kancelarii Sejmu Urszuli Pańko. Jej temat brzmiał "Wojna – zagrożeniem szczęśliwego dzieciństwa". Była to odpowiedź na trwające wówczas działania wojenne w byłej Jugosławii, które przerodziły się w najbardziej krwawy konflikt w Europie od zakończenia II wojny światowej.
W następnych sesjach Sejmu Dzieci i Młodzieży poruszano m.in. kwestie ekologii, ekorozwoju, globalizacji, szkoły, samorządu uczniowskiego i pracy dzieci.
Od 2010 r. uczestnicy kolejnych sesji SDiM są wyłaniani na drodze konkursu, a od 2017 r. wprowadzono dla nich kryterium wiekowe.
Polska to pierwszy kraj w Europie, który zorganizował takie przedsięwzięcie edukacyjne. Obecnie dziecięco-młodzieżowe parlamenty działają m.in. w Portugalii, Francji, Wielkiej Brytanii, Finlandii i w Czechach.
Od początku działalności dziecięcego sejmu sesja nie odbyła się jedynie w 1999 r. Dwa lata temu roku sesja SDiM została przełożona z 1 czerwca na 27 września, m.in. z uwagi na trwającą wówczas w Sejmie akcję protestacyjną osób niepełnosprawnych, ich rodziców i opiekunów. W reakcji na tę decyzję ówczesnego marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego o przełożeniu sesji SDiM w Międzynarodowym Dniu Dziecka zorganizowano alternatywne posiedzenie pod zmienioną nazwą – Parlament Dzieci i Młodzieży – w Audytorium Maximum Uniwersytetu Warszawskiego.
Organizatorem XXVI sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży jest Kancelaria Sejmu. Współorganizatorami są Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji i Instytut Pamięci Narodowej. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ mhr/