Państwowe Muzeum na Majdanku zaprasza nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na II edycję szkolenia metodycznego pt. Świadectwa, które wołają o pamięć, dotyczącego pozaszkolnej edukacji historycznej w poobozowych miejscach pamięci.
Szkolenie odbędzie się 7 października 2017 roku w godz. 9:30 – 16:00 w lubelskim Centrum Obsługi Zwiedzających PMM, ul. Dr. Męczenników Majdanka 67.
Wizyty w poobozowych miejscach pamięci należą do jednej z najważniejszych form pozaszkolnego nauczania historii najnowszej, zalecanych w szkolnej podstawie programowej. Warsztaty metodyczne mają na celu zainspirowanie i zachęcenie nauczycieli do korzystania z takiej możliwości dydaktycznej.
Potencjał edukacyjny tkwiący w koncepcji miejsc pamięci pozwala nie tylko wzbogacać wiedzę i poruszać emocje, ale umożliwia także kształtowanie wrażliwości młodych ludzi na otaczający świat oraz przekazywanie ważnych z punktu widzenia wspólnoty wartości, norm i wzorów zachowań. Wizyty w muzeach – miejscach upamiętnienia tworzą ponadto więzi społeczne i międzypokoleniowe, wspomagają pamięć jednostki i zbiorowości.
Jak ciekawie opowiadać o przeszłości? Na czym polega proces komunikacji i interakcji z historią w miejscach pamięci? Jakie są oczekiwania młodzieży a jakie nauczycieli? W czasie szkolenia uczestnicy będą mogli osobiście zmierzyć się z tymi pytaniami i poznać w praktyczny sposób nieszablonowe metody pracy z uczniami w muzeach upamiętnienia, dostosowane do wrażliwości i zainteresowań współczesnego odbiorcy.
Udział w szkoleniu jest bezpłatny i traktowany jako kurs dydaktyczno-metodyczny podnoszący kwalifikacje zawodowe, dlatego uczestnicy otrzymają imienne zaświadczenia o jego ukończeniu. Otrzymają także publikacje poświęcone pozaszkolnej edukacji historycznej w miejscach pamięci.
Zgłoszenie prosimy przesłać drogą mailową na adres: m.rusek@majdanek.eu do dnia 24 września 2017 r., a w przypadku dodatkowych pytań dzwonić pod numer 81710 28 27.
Wstępny program
9.30 – 12.30 Oprowadzanie po terenie PMM
Uczestnicy podzieleni na dwie grupy zostaną oprowadzeni po terenie Państwowego Muzeum na Majdanku. Każda z grup będzie podążać trasą, która pomimo uniwersalnego charakteru będzie zawierała elementy nawiązujące do biografii osób, których sylwetki zostaną przybliżone podczas zajęć partycypacyjnych.
12.30 – 13.00 Przerwa
13.00 – 13.45 Dyskusja moderowana dotycząca metod pracy z młodzieżą na terenie. Czy self-guiding (samo oprowadzanie) może być sposobem na zainteresowanie młodych ludzi historią?
Sesja warsztatowa
13.50 – 15.20 Zajęcia partycypacyjne. Edukacja biograficzna
Metoda pracy, w której uczniowie poprzez poznawanie sylwetek konkretnych osób, których los był związany z obozem koncentracyjnym na Majdanku są w stanie w o wiele większym stopniu zbliżyć się emocjonalnie oraz intelektualnie do przeszłości. Tak jak w przypadku projektów „Spacer biograficzny z Andrzejem Stanisławskim”, czy też „Majdanek powraca w snach” , które pozwalają na zapoznanie się z przeżyciami byłych więźniów w ogólnym kontekście obozu. Edukacja biograficzna łączy ze sobą kilka poziomów narracji: doświadczanie autentycznego miejsc historycznego i warstw jego pamięci, słuchanie i oglądanie opowieści świadka historii zarejestrowanej na cyfrowych nośnikach, czytanie wspomnień i pracę z materiałem źródłowym (dziennik obozowy, relacje, reprodukcje dokumentów, zdjęcia).
Grupa 1
- Zajęcia: „Spacer biograficzny z Andrzejem Stanisławskim. Prezentacja wideograficzna” (Jolanta Laskowska)
Andrzej Stanisławski, polski więzień polityczny obozu na Majdanku, to wyjątkowy świadek historii. Podstawowym elementem tych zajęć jest praca z relacją w formie zdigitalizowanej i, mimo iż nie zastąpi ona bezpośredniego spotkania, stanowi niecenione źródło do poznania historii, a także ponadczasowy materiał do pracy dydaktycznej. Realizowanie zajęć w takiej formule pozwala uczniom „dotknąć” tragicznej historii nie tylko poprzez poznanie faktów, ale także formułowanie własnych pytań i opinii na temat przeszłych wydarzeń.
Grupa 2
- Zajęcia: „Majdanek powraca w snach” (Agnieszka Mierzwa)
W oparciu o film zrealizowany z udziałem byłych więźniów obozu koncentracyjnego na Majdanku, mówiących o swoim życiu przed, w trakcie i po wojnie zostanie podjęta próba odpowiedzi, czy można zmierzyć się z przeszłością, jaki wpływa na życie ma trauma. Czy osoba, która wyszła z Majdanka może powiedzieć, że Majdanek nigdy nie wyszedł z niej? Uczniowie podczas warsztatu będą podejmować ważne kwestie historyczne, ale również emocjonalne i psychologiczne odnoszące się zarówno do przeszłości prezentowanej poprzez relacje byłych więźniów, ale również nawiązywać do współczesności i uniwersalnych zjawisk związanych z ciężkimi przeżyciami.
15.20 – 16.00 Podsumowanie szkolenia: Czy pozaszkolna edukacja muzealna w miejscach pamięci to nowe możliwości i element niezbędny w lepszym rozumieniu historii, czy tylko element dodatkowy do utartego schematu lekcyjnego?
Źródło: Państwowe Muzeum na Majdanku