Pięć premierowych spektakli nawiązujących do tematu wesela i godów pokazanych zostanie na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Błądzących, organizowanym przez teatr „Gardzienice”, który rozpocznie się w czwartek.
Tegoroczna edycja festiwalu połączona będzie z obchodami 40-lecia Europejskiego Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, mającego swoją siedzibę w podlubelskiej wsi.
„W programie festiwalu znalazło się pięć premier teatralnych oscylujących wokół tematu przewodniego, którym są wesele i gody. Najważniejsza z nich będzie inscenizacja +Wesela+ Stanisława Wyspiańskiego, jedenaste przedstawienie w historii teatru +Gardzienice+” – powiedział Dominik Gac z Ośrodka.
„Arcydramat Wyspiańskiego artyści filtrują przez starożytną Grecję. Z pierwszego aktu wydobywają antyczną, dionizyjską tonację (…). Poza warstwą literacką w swojej pracy artyści inspirują się także malowidłami Jacka Malczewskiego” – dodał Gac.
Autorem widowiska – reżyserii, dramaturgii muzycznej, scenografii, układu tekstów – jest dyrektor „Gardzienic” Włodzimierz Staniewski. Muzykę do wybranych sentencji i porzekadeł napisał Zygmunt Konieczny.
Do Wyspiańskiego sięgnęli też studenci brytyjskiej uczelni teatralnej Rose Bruford College. Pokażą spektakl oparty na II akcie „Wesela”, przygotowany na zajęciach z aktorami teatru „Gardzienice”, którzy także występują w przedstawieniu. Spektakl ten będzie grany w dwu językach, tłumaczenia na angielski dokonał Gerard T. Kapolka.
Trzy premierowe przedstawienia przygotowali młodzi reżyserzy współpracujący z teatrem „Gardzienice”. Student reżyserii PWST w Krakowie Radosław Stępień wraz z kolegami z uczelni wystawią „Gody” na motywach „Braci Karamazow” Fiodora Dostojewskiego. Maciej Gorczyński z tej samej uczelni wyreżyserował spektakl „Listy do Mileny” na podstawie korespondencji Franza Kafki z czeską dziennikarką Mileną Jesenską, w którym wystąpią studenci Wydziału Teatru Tańca PWST w Bytomiu.
„W programie festiwalu znalazło się pięć premier teatralnych oscylujących wokół tematu przewodniego, którym są wesele i gody. Najważniejsza z nich będzie inscenizacja +Wesela+ Stanisława Wyspiańskiego, jedenaste przedstawienie w historii teatru +Gardzienice+” – powiedział Dominik Gac z Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”.
Z kolei Jan Lech, absolwent muzykologii Kolegium MISH UW, wyreżyserował operę kameralną „Noc poślubna”, na motywach „Sklepów cynamonowych” Brunona Schulza. W spektaklu wystąpią młodzi śpiewacy oraz instrumentaliści pod dyrekcją Magdaleny Trzcionkowskiej.
W Gardzienicach wystąpi nowojorski Teatr One-Eighth, który zaprosił do współpracy tureckich aktorów. Pokażą spektakl zawierający sceny tradycyjnych tureckich obrzędów weselnych opracowany na podstawie „Wariata i zakonnicy” Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Daniela Irizarry’ego. „Artyści zastanawiają się w nim nad relacjami między religijnością a sferą świecką, będącymi niezwykle delikatnym i ważnym tematem we współczesnej Turcji” – zaznaczył Gac.
Program festiwalu zawiera też koncert kapeli Huculi z Werchowyny na Ukrainie, który zaprezentuje widowisko „Huculski Obrzęd Weselny”. Otwarta będzie wystawa dokumentująca 40-letni dorobek teatru.
Festiwal zakończy w niedzielę, 1 października, koncert filharmoniczny Zygmunta Koniecznego „Wyspiański według Koniecznego”, w którym zagra orkiestra Sinfonietta Cracovia i wystąpią aktorzy „Gardzienic”, w Centrum Kongresowym Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie.
„Gardzienice” to założony w 1977 r., kierowany przez Włodzimierza Staniewskiego, znany na świecie teatr, określany jako eksperymentalny i antropologiczny. Charakterystycznym dla niego działaniem jest poszukiwanie i badanie rdzennych i antycznych tradycji muzycznych oraz stosowanie oryginalnych technik aktorskich w posługiwaniu się głosem i ciałem. Teatr występował na całym świecie, na wielu prestiżowych festiwalach i scenach. Ma w swoim dorobku nie tylko wybitne spektakle, ale też liczne osiągnięcia w edukacji teatralnej.
Ośrodek funkcjonuje w odrestaurowanym kompleksie pałacowo-parkowym niedaleko Lublina. Na jego potrzeby odbudowano i zaadaptowano cztery budynki - zabytkowy pałac z XVII w., oficynę pałacową, spichlerz z końca XIX w. oraz budynek gospodarczy, a także otaczający ich park. Całość zajmuje przestrzeń kilku hektarów. (PAP)
kop/ itm/