Różne aspekty samotności wpisane w życie człowieka będą motywem przewodnim 27. edycji Festiwalu „Pieśń Naszych Korzeni”, która rozpocznie się w niedzielę wieczorem w Jarosławiu (Podkarpackie). Jest to jedna z największych tego typu imprez w Europie.
Jak poinformowała PAP Monika Horodek z biura organizacyjnego festiwalu, program tegorocznej imprezy jest skoncentrowany „wokół jednego z najbardziej intrygujących dzieł” Jana Sebastiana Bacha: „Sei Solo a Violino senza Basso accompagnato”.
W ramach festiwalu, który organizowany jest zawsze w ostatni pełny tydzień sierpnia, publiczność wysłucha siedmiu koncertów; będą się one odbywać głównie wieczorami w zabytkowych świątyniach Jarosławia. Jedynie koncert inauguracyjny zabrzmi w niedzielę trzykrotnie, od godzin popołudniowych.
„Zapisany w bachowskim rękopisie (utwór) z 1720 roku, zawierający trzy sonaty i trzy partity na skrzypce solo, stale pobudza wyobraźnię wielu interpretatorów i badaczy. +Sei solo+ zamiast +sei soli+, czyli w dosłownym tłumaczeniu z włoskiego +jesteś sam+, to według rozpowszechnionej hipotezy zamierzona literówka autora” – mówiła Horodek. Za takim odczytaniem intencji kompozytora przemawia m.in. oddzielenie frazy „sei solo” od reszty tytułu, a także to, że rękopis powstał krótko po śmierci żony Bacha - Marii Barbary - wyjaśniła.
„Festiwal dotykać będzie zatem wielu sposobów pojmowania samotności, wpisanej w życie każdego człowieka” – wskazała Horodek.
Tegoroczny festiwal będzie także poświęcony pamięci zmarłego w ubiegłym roku wieloletniego dyrektora artystycznego festiwalu - Macieja Kazińskiego.
Monika Horodek: Program festiwalu jest skoncentrowany wokół jednego z najbardziej intrygujących dzieł Jana Sebastiana Bacha: „Sei Solo a Violino senza Basso accompagnato”. Utwór stale pobudza wyobraźnię interpretatorów i badaczy. „Sei solo” zamiast „sei soli”, czyli w dosłownym tłumaczeniu z włoskiego „jesteś sam”, to według rozpowszechnionej hipotezy zamierzona literówka autora.
Zdaniem Horodek do idei „sei solo/sei soli” nawiązuje także forma tegorocznej edycji wydarzenia. Przed festiwalową publicznością podczas pierwszych sześciu dni wystąpi sześciu (czyli sei) artystów z solowymi recitalami (czyli solo). Dopiero siódmego dnia imprezy wystąpi zespół Jerycho i Chór Festiwalowy, składający się z muzyków i uczestników festiwalu.
W ramach festiwalu, który organizowany jest zawsze w ostatni pełny tydzień sierpnia, publiczność wysłucha siedmiu koncertów; będą się one odbywać głównie wieczorami w zabytkowych świątyniach Jarosławia. Jedynie koncert inauguracyjny zabrzmi w niedzielę trzykrotnie, od godzin popołudniowych.
Podczas tego koncertu publiczność będzie mogła wysłuchać sonat i partit na skrzypce solo pochodzących z dzieła Jana Sebastiana Bacha, będącego kanwą tegorocznego festiwalu, które wykona fińska skrzypaczka Sirkka-Liisa Kaakinen. Artystka w swoim repertuarze ma muzykę ze wszystkich epok, ale szczególnie koncentruje się na repertuarze od XVII do XIX w. Gra również na altówce i violi d’amore.
W czasie kolejnych festiwalowych wieczorów publiczność będzie mogła wysłuchać jeszcze kompozycji Fryderyka Chopina, Ludwiga van Beethovena, Jana Sebastiana Bacha, które na fortepianie historycznym wykona Rosjanin Aleksiej Lubimow, suit na wiolonczelę solo Bacha, które zaprezentuje wiolonczelista Bruno Cocset z Francji czy dzieła mistrzów violi da gamba: niemieckiego kompozytora Karla Friedricha Abla i francuskiego Jeana de Sainte-Colombe, znanego też jako monsieur de Sainte-Colombe, które festiwalowej publiczności zaprezentuje grający na viola da gamba Paolo Pandolfo z Włoch.
W programie festiwalu znajdzie się też koncert tureckiego artysty Yurdala Tokcana grającego na egzotycznym instrumencie strunowym w kształcie lutni zwanym oud czy francuskiego flecisty Françoisa Lazarevitcha, który zaprezentuje 12 fantazji na flet solo Georga Philippa Telemanna.
Jak zawsze, w czasie festiwalu realizowane są specjalne projekty, takie jak: wspólnie przygotowywane duże formy oratoryjne z udziałem Chóru Festiwalowego, gregoriańskie liturgie: poranne jutrznie, nieszpory i msza. Odbywają się także warsztaty, seminaria i taneczne biesiady z udziałem muzyków ludowych.
Część koncertową zwieńczy dzieło „Bogarodzica” w wykonaniu zespołu Jerycho i Chóru Festiwalowego pod kierownictwem artystycznym Bartosza Izbickiego. Natomiast festiwal zakończy w niedzielę 25 sierpnia poranna uroczysta msza święta chorałowa.
Jak zawsze, w czasie festiwalu realizowane są specjalne projekty, takie jak: wspólnie przygotowywane duże formy oratoryjne z udziałem Chóru Festiwalowego, gregoriańskie liturgie: poranne jutrznie, nieszpory i msza. Odbywają się także warsztaty, seminaria i taneczne biesiady z udziałem muzyków ludowych.
„Dużą wagę przykładamy do praktycznych badań nad różnymi tradycjami śpiewu liturgicznego: chorał bizantyjski, dominikański, benedyktyński, jak również stwarzania przestrzeni do konfrontacji nurtu historyczno-akademickiego z nurtem muzyki tradycyjnej” – zaznaczają organizatorzy na stronie festiwalu.
Jarosławski Festiwal Muzyki Dawnej odbywa się od 1993 r., zawsze w sierpniu. Specjalnie opracowane programy koncertowe wykonywane są w zabytkowych kościołach Jarosławia, które – jak podkreślają organizatorzy – są świadectwem dawnego splendoru i historycznej wagi miasta, jak również jego wieloetniczności, różnorodności wyznań i obrządków. Natomiast sam festiwal nawiązuje do tradycji XVI i XVII-wiecznych jarmarków kupieckich i wielokulturowości miasta.
Głównym organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie „Muzyka Dawna”, które powstało w Jarosławiu w 1995 r. Tworzą je przede wszystkim uczniowie szkół średnich i studenci. Stowarzyszenie koncentruje się głównie na prowadzeniu całorocznych warsztatów muzyki dawnej, kursów i koncertów oraz na organizowaniu corocznego festiwalu. (PAP)
autor: Agnieszka Pipała
api/ pad/