Podobnie jak w latach ubiegłych w Międzynarodowym Dniu Dziecka zbierze się Sejm Dzieci i Młodzieży. Temat tegorocznej XXVIII sesji obrad brzmi: „Jakie ideały żołnierzy Armii Krajowej i Narodowych Sił Zbrojnych przetrwały i odniosły zwycięstwo? Które z tych wartości są dla Ciebie ważne?”.
Sejm Dzieci i Młodzieży jest projektem edukacyjnym realizowany od 1994 r. przez Kancelarię Sejmu we współpracy z innymi instytucjami. Ma kształtować poczucie odpowiedzialności obywatelskiej przez zaktywizowanie młodzieży na rzecz własnej społeczności lokalnej, a także upowszechniać wiedzę o działaniu polskiego parlamentu i demokracji.
Do tej pory nie przeprowadzono sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży tylko trzy razy: w 2021 r. (choć przeprowadzono rekrutację) i w 2020 r. z powodu pandemii COVID-19 oraz w 1999 r. Z kolei w 2018 r. sesję przeniesiono z 1 czerwca na 27 września.
Uczestnicy Sejmu Dzieci i Młodzieży wyłaniani są w drodze konkursu na podstawie zrealizowanego zadania rekrutacyjnego.
Uczestnikami projektu mogą być dwuosobowe zespoły. W ich skład wchodzą uczniowie jednej szkoły lub zespołu szkół, którzy w dniu rozpoczęcia rekrutacji, tj. 1 marca 2022 roku mieli skończone 13 lat i w dniu sesji SDiM nie będą mieli ukończonych 18 lat. Nie jest wymagana opieka nauczyciela nad zespołem, ale niezbędna jest zgoda rodziców lub opiekunów prawnych. W sesji SDiM można wziąć udział tylko raz.
Zadanie rekrutacyjne dla kandydatów na dziecięcych posłów w tym roku polegało na zrealizowaniu projektu, którego temat brzmiał tak jak tytuł tegorocznej sesji: "Jakie ideały żołnierzy Armii Krajowej i Narodowych Sił Zbrojnych przetrwały i odniosły zwycięstwo? Które z tych wartości są dla Ciebie ważne?". Uczniowie mieli odpowiedzieć na te pytania na przykładzie wybranego przez siebie bohatera lub bohaterki. Mieli wykonać: film, słuchowisko, audycję radiową lub stronę internetową poświęconą wybranej osobie. Forma upamiętnienia bohatera mogła być też tablica/tabliczka pamiątkowa lub publikacja. Następnie musieli sporządzić sprawozdanie.
W "Przewodniku po XXVIII sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży" przypomniano, że w 2022 roku przypada 80. rocznica powstania Armii Krajowej. Zawarto w nim m.in. rady dla uczniów przygotowujących swój projekt. "Zwróćcie uwagę na drugą część tematu, w której obok słowa +bohater+ wpisaliśmy słowo +bohaterka+, chcemy bowiem skierować Waszą uwagę również na kobiety, które brały udział w wielu walkach w historii Polski. Największy udział kobiet w walkach miał miejsce podczas II wojny światowej w Armii Krajowej, zwłaszcza w czasie Powstania Warszawskiego" - czytamy. W przewodniku wskazano też uczniom, by przy realizacji zadania wybierali bohatera regionalnego/ bohaterkę regionalną, postać związaną z ich małą ojczyzną.
Uczniowie z zespołów, które przygotowały najlepsze prace, zostali zaproszeni do wzięcia udziału w obradach.
W połowie maja spotkali się na posiedzeniach komisji problemowych, gdzie przy pomocy sejmowych legislatorów opracowali projekt uchwały dotyczącej tematu tegorocznego Sejmu Dzieci i Młodzieży. Jej treść odnosi się do tematu tegorocznej sesji. Wybrano też spośród uczestników komisji marszałków Sejmu Dzieci i Młodzieży. Zdecydowano, że obrady 1 czerwca poprowadzą: Kalina Maciejewska, Wiktoria Mielniczek i Jakub Pach.
Sejm Dzieci i Młodzieży liczy 460 posłów. Organizacja izby jest wzorowana na procedurach obowiązujących w prawdziwym sejmie, co ma przybliżać uczestnikom zasady polskiego parlamentaryzmu. Debata plenarna i poprzedzające ją prace komisji odbywają się według wcześniej uchwalonej ordynacji wyborczej oraz Regulaminu Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Posiedzenie dziecięcego sejmu jest poprzedzone przygotowaniem podczas posiedzenia komisji projektu uchwały przez autorów najwyżej ocenionych projektów. Projekt uchwały jest poddawany dyskusji, a następnie głosowany podczas obrad SDiM. Posiedzenie kończy się przekazaniem uchwały SDiM na ręce członka Prezydium Sejmu RP.
Uchwała SDiM jest apelem młodzieży do dorosłych (polityków, władz lokalnych, szkół, organizacji) w zakresie aktualnej tematyki sesji. Zarówno posiedzenie SDiM, jak i sama uchwała nie mają charakteru normatywnego ani politycznego. Udział w posiedzeniu oraz głosowanie nad uchwałą mają wyłącznie wymiar edukacyjny – ich celem jest w szczególności przybliżenie młodzieży zasad procesu legislacyjnego.
Pierwsza sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży odbyła się w 1994 r. z inicjatywy prezes Polskiej Akcji Humanitarnej Janiny Ochojskiej i wicedyrektor ówczesnego Biura Informacyjnego Kancelarii Sejmu Urszuli Pańko. Jej temat brzmiał "Wojna – zagrożeniem szczęśliwego dzieciństwa". Była to odpowiedź na trwające wówczas działania wojenne w byłej Jugosławii, które przerodziły się w najbardziej krwawy konflikt w Europie od zakończenia II wojny światowej. W następnych sesjach Sejmu Dzieci i Młodzieży poruszano m.in. kwestie ekologii, ekorozwoju, globalizacji, szkoły, samorządu uczniowskiego i pracy dzieci.
Od 2010 r. uczestnicy kolejnych sesji SDiM są wyłaniani na drodze konkursu, a od 2017 r. wprowadzono dla nich kryterium wiekowe.
Polska to pierwszy kraj w Europie, który zorganizował takie przedsięwzięcie edukacyjne. Obecnie dziecięco-młodzieżowe parlamenty zbierają się m.in. w Portugalii, Francji, Wielkiej Brytanii, Finlandii i w Czechach.
Organizatorem XXVIII sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży jest Kancelaria Sejmu w porozumieniu z Instytutem Pamięci Narodowej – Komisją Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Ministerstwem Edukacji i Nauki oraz Ośrodkiem Rozwoju Edukacji. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ mhr/