Ponad 630 tysięcy osób odwiedziło w 2015 roku stołeczne Muzeum Powstania Warszawskiego lub uczestniczyło w imprezach, organizowanych przez tę placówkę, wynika z raportu przygotowanego przez muzeum. To najwyższa frekwencja w jego 11-letniej historii.
Jak wynika z raportu, przygotowanego przez Muzeum Powstania Warszawskiego i przesłanego PAP, miesiącem, w którym liczba odwiedzających była największa, był sierpień - okres, w którym odbywają się obchody rocznicy wybuchu powstania. Muzeum zwiedziło wówczas ponad 100 tys. osób.
Na wzmożenie zainteresowania historią wydarzeń z 1944 roku wpłynęła popularność filmu "Powstanie Warszawskie", fabularyzowanej opowieści o powstaniu, zmontowanej z pokolorowanych archiwalnych materiałów dokumentalnych. Innym ważnym wydarzeniem, organizowanym przez muzeum była akcja śpiewania piosenek powstańczych oraz koncert, transmitowany w telewizji 1 sierpnia, w rocznicę wybuchu zrywu.
Do najważniejszych wydarzeń mijającego roku w Muzeum Powstania Warszawskiego należała również, rozpoczęta w lutym, zbiórka pamiątek do powstającej ekspozycji i powojennych losach powstańców. Do Muzeum trafił m.in. pierścionek zrobiony z końskiego włosia i fragmentów szczoteczki do zębów, wykonany w 1947 r. w więzieniu przy ulicy Rakowieckiej w Warszawie, a także ryngraf, wykonany z chleba w więzieniu w Fordonie. Zbiory muzealne wzbogaciły się także o fotografie, zapiski, relacje i wspomnienia. W lutym obchodzono także setne urodziny aktorki Danuty Szaflarskiej, uczestniczki powstania warszawskiego.
W marcu muzeum odwiedził trener piłkarskiej drużyny Legii Warszawa Henning Berg, który pomógł w zbieraniu pieniędzy w ramach akcji Charytatywna Wiosna Legii Warszawa. Zebrano ponad 50 tys. zł., przekazanych do Związku Powstańców Warszawskich i Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej na pomoc dla kombatantów, znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.
Odbył się także czwarty finał Nagrody im. Jana Rodowicza "Anody". W kwietniu muzeum otrzymało nagrodę Webby 2015, nazywaną "Oscarem internetu". Jury konkursowe i internauci nagrodzili stronę internetową placówki www.warsawrising.eu.
Wśród kluczowych momentów roku 2015 w działalności muzeum znalazły się także majowe obchody 70. rocznicy zakończenia II wojny światowej. Z tej okazji przygotowana została specjalna wystawa w Google Cultural Institute, którą w ciągu jednego weekendu obejrzało ponad 140 tys. internautów z całego świata. Podczas tegorocznej Nocy Muzeów placówkę odwiedziło ponad 5 tys. warszawiaków.
Muzeum Powstania Warszawskiego pozostaje jednym z najchętniej odwiedzanych miejsc podczas corocznego nocnego zwiedzania stołecznych muzeów i placówek kulturalnych. Ponadto w Fotoplastikonie Warszawskim muzeum przygotowało wystawę "Warszawa Panów S.", portret stolicy lat 50., na fotografiach Zbyszka Siemaszki, Zbigniewa Szczypki i Leonarda Sempolińskiego.
W czerwcu muzeum odwiedził prezydent Bronisław Komorowski i prezydent m.st. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Spotkali się oni z powstańcami warszawskimi, w ramach obchodów 71. rocznicy wybuchu powstania. Dużą popularnością cieszył się także koncert grupy Voo Voo, zorganizowany w Parku Wolności, znajdującym się przy muzeum. Muzycy wykonali materiał z płyty "Placówka 44". W gmachu muzeum odbył się także spektakl teatralny "Ciekawa pora roku" w reżyserii Agaty Dudy-Gracz.
1 sierpnia o godzinie 17 - godzinie "W", momencie rozpoczęcia walk powstańczych w 1944 r. - w stolicy, jak co roku, zawyły syreny. Jednym z najważniejszych elementów świętowania kolejnej rocznicy był koncert piosenek powstańczych na pl. Piłsudskiego w Warszawie, w którym udział wzięło ponad 30 tys. osób. We wrześniu w Muzeum odbył się premierowy pokaz filmu "Pilecki". W wydarzeniu udział wziął prezydent Andrzej Duda.
Za swoją działalność muzeum otrzymało w grudniu nagrodę Złote Logo 15-lecia Polskiej Organizacji Turystycznej. Muzeum Powstania Warszawskiego, w ocenie przyznającego nagrodę, jest jedną z najchętniej odwiedzanych przez turystów polskich atrakcji. Wskazuje, że placówkę odwiedziło już ponad 5 mln osób i jest ona jednym z najnowocześniejszych tego typu miejsc na świecie.
Według ankiet, przeprowadzonych przez muzeum wśród jego gości, odwiedzający najczęściej kierują się ciekawością oraz chęcią poznania historii powstania warszawskiego. Badani podkreślali rolę, jaką muzeum pełni dla rozpowszechniania wiedzy o wydarzeniach 1944 r. oraz kształtowaniu postaw patriotycznych. Jest także odbierane jako ważna platforma kontaktu między powstańcami a młodymi ludźmi.(PAP)
pj/ mhr/