Duże zainteresowanie studentów i miłośników teatru towarzyszyło w Rzymie trzydniowym obchodom 100. rocznicy urodzin Tadeusza Kantora. Zorganizowano międzynarodowe sympozjum, wystawy zdjęć i rysunków twórcy teatru Cricot 2, spektakl na motywach „Umarłej klasy”.
Na rzymskim uniwersytecie La Sapienza odbyła się debata „Polityka sztuki, polityka życia; Tadeusz Kantor między teatrem, sztukami wizualnymi i literaturą”.
W sympozjum zorganizowanym przez Instytut Polski oraz rzymską uczelnię uczestniczyli znawcy twórczości artysty, wśród nich jego były współpracownik, polonista Luigi Marinelli, a także Valentina Valentini, Paola Bianchi, Andrea Cusumano, Karolina Czerska, Katarzyna Fazan, Helga Finter, Francesco Fiorentino, Tommaso Gennaro, Michał Kobiałka.
Mówcy zwracali uwagę na połączenie w pracach Kantora tradycji polskiej i europejskiej, różnych doświadczeń artystycznych i form twórczości, włącznie ze sztukami eksperymentalnymi, kreatywne „obalanie murów” ideologicznych, tematycznych i formalnych.
W gmachu Instytutu Polskiego nad Tybrem czynna jest wystawa 200 zdjęć, których autorem jest Romano Martinis, który jako pierwszy fotograf we Włoszech dokumentował dzieła teatralne Kantora i jego drogę artystyczną; począwszy od spektaklu „Kurka wodna” według Witkacego, wystawionego w Rzymie w 1969 roku, aż do ostatniego przedstawienia „Dziś są moje urodziny” w 1991 roku, a więc już po jego śmierci 8 grudnia 1990 roku.
W teatrze na Zatybrzu wystawiono we wtorek spektakl “Umarła kasta”, nawiązujący do Kantorowskiej “Umarłej klasy”. Bohaterami sztuki w reżyserii Simone Fraschettiego są deputowani i ministrowie gotowi zrobić wszystko, by pozostać u władzy, a miejscem nie jest klasa szkolna, jak u Kantora, lecz parlament.
W siedzibie rzymskiego stowarzyszenia kulturalnego Cafe Europe otwarto zaś wystawę rysunków Kantora z kolekcji właścicielki galerii Stefanii Pigi.(PAP)
sw/ mc/