W ciągu najbliższych trzech lat w podpoznańskiej Szreniawie powstać ma Wielkopolskie Muzeum Motoryzacji. Wspólny projekt będzie zrealizowany przez Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie oraz Automobilklub Wielkopolski
Nowa placówka składać się będzie z czterech modułów: wystawy stałej, pokazującej historię motoryzacji, przestrzeni dla wystaw czasowych, ekspozycji samochodów rolniczych ze zbiorów Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie oraz warsztatu, w którym zwiedzający będą mogli zobaczyć obsługę lub prace konserwatorskie nad zabytkowym pojazdem.
Przedstawiciele Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie oraz Automobilklubu Wielkopolski podpisali list intencyjny w sprawie utworzenia placówki. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztowała budowa nowego obiektu, niebawem ma zostać rozpisany konkurs architektoniczny.
„Myślę, że w ciągu dwóch-trzech lat placówka będzie gotowa. Wstępny projekt mówi o prezentacji w ramach wystawy stałej ok. 50 eksponatów. W zasięgu naszych członków jest ponad 300 eksponatów, więc wystawa będzie się zmieniała co około pół roku” – powiedział prezes Automobilklubu Wielkopolski Robert Werle.
Prezentowane w muzeum auta i motocykle będą w dużej mierze depozytami od wielkopolskich kolekcjonerów. Twórcy muzeum zapewniają, że praktycznie wszystkie pojazdy będą sprawne – przyjadą na własnych kołach.
Dyrektor Muzeum Narodowego Rolnictwa Jan Maćkowiak przyznał, że placówka już teraz posiada sporą kolekcję motoryzacyjnych zabytków, związanych przede wszystkim z rolnictwem.
„Mamy 16 egzemplarzy samochodu rolniczego Tarpan, chcemy już w przyszłym roku zaprezentować kolekcję tych aut. Mamy 40 traktorów – to też motoryzacja. W naszych zbiorach jest też kilka kombajnów i lokomobile. Również i z tego względu jest uzasadniony fakt lokalizacji tego muzeum w Szreniawie” - powiedział.
Jak podkreślił prezes Automobilklubu Wielkopolski, tradycje motoryzacyjne regionu są znakomite, choć mało znane: w 10904 roku w Poznaniu powstał pierwszy na ziemiach polskich automobilklub założony przez Polaków – Motor Club Posen. W 1929 roku w Opalenicy wyprodukowano pierwszy polski motocykl - Lech. W Poznaniu zaprojektowano i w latach ’70 ub. wieku uruchomiono produkcję samochodu rolniczego Tarpan.
Pierwsze w Polsce muzeum motoryzacji otwarto w podpoznańskim Suchym Lesie w 1983 roku. W późniejszym czasie muzeum to mieściło się między innymi w wynajmowanym pomieszczeniu pod poznańska Kaponierą.
Obiekt w Szreniawie ma być docelowym i ostatecznym miejscem prezentacji motoryzacyjnej kolekcji. (PAP)
rpo/ agz/