Szkoła powinna uczyć m.in. krytycznego myślenia, kreatywności, odwagi - wynika z raportu podsumowującego program pilotażowy K’IDS w Polsce. Organizacja Holistic Think Tank, która go przeprowadziła, chce dotrzeć z nim m.in. do samorządów, by był alternatywą dla „zmęczonego systemu edukacji”.
Od 7 marca do 29 kwietnia w blisko 250 szkołach w Polsce przeprowadzona zostanie VIII edycja badania Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów PISA. Weźmie w nim udział ponad 9,8 tys. polskich 15-latków. Wyniki poznamy w grudniu 2023 r.
Dla blisko 70 proc. uczniów zmiany klimatu są istotne, 10 proc. uważa je za nieważne, a 20 proc. nie ma zdania – wynika z badania przeprowadzonego w listopadzie i grudniu ubiegłego roku wśród nastolatków, głównie mieszkańców woj. śląskiego.
W ostatnich latach wzrosła liczba osób, które nic nie wiedzą o zbrodni katyńskiej - wynika z raportu Narodowego Centrum Kultury (NCK), który w piątek omawiano w Muzeum Katyńskim w Warszawie. Mimo negatywnej tendencji ok. 90 proc. badanych wie o zbrodni NKWD z 1940 r.
Największa niepewność związana z sytuacją finansową dotyka artystów plastyków; najmniejsza - m.in. literatów, dziennikarzy oraz muzyków - podało w poniedziałek Narodowe Centrum Kultury, przedstawiając wstępne wyniki z badania dotyczącego twórców w Polsce.
Dwie trzecie ankietowanych uważa, że Wrocław dobrze lub bardzo dobrze pełnił tytuł Europejskiej Stolicy Kultury. Obszerne badania dotyczące społecznego odbioru wydarzeń związanych z ESK od roku są prowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Wrocławskiego.
Mieszkańcy wsi doceniają rolę bibliotek i domów kultury, ale ich życie kulturalne wiąże się jednak najbardziej z oglądaniem telewizji, na co przeznaczają średnio ok. 2,5 godziny dziennie - wynika z badania przeprowadzonego latem przez Instytut Spraw Publicznych.
Lekki repertuar - komedie, farse, musicale i operetki - są bardziej preferowane przez polskich widzów teatralnych. Prócz tego publiczność - w większości kobiety - woli klasykę obcą od polskiej - wynika z badania publiczności teatralnej przeprowadzonego na zlecenie Instytutu Teatralnego.
Dla większości ludzi ważniejsze są własne korzyści niż dobro wspólne; Polacy mają trudność z bezinteresowną współpracą - tak uważają polscy uczniowie - wynika z poświęconego ich moralnym przekonaniom badania, które przeprowadził Instytut Badań Edukacyjnych (IBE).