„Legia” – jacht, na którym pływał Ryszard Kukliński, przepłynie przez kanał od strony Bałtyku. Tego dnia jednostka będzie dostępna dla wszystkich zwiedzających w porcie Nowy Świat przy falochronie zachodnim.
Otwarcie kanału przez Mierzeję Wiślaną to wielkie zwycięstwo Polski, patriotów, wszystkich tych, którzy rozumieją słowo suwerenność i rozumieją znaczenie suwerenności – powiedział prezydent Andrzej Duda podczas sobotniej uroczystości oficjalnego otwarcia kanału żeglugowego.
Elbląg od wieków wykorzystywał to, że leżał blisko morza – od XIII wieku był miastem należącym do Hanzy, w XVI w. królowa angielska utworzyła tu Kompanię Wschodnią, która sprzedawała sukno. Niestety, płytkość przeprawy do elbląskiego portu od zawsze rodziła problemy.
Ideę połączenia polskich portów Zalewu Wiślanego z morzem podnoszono po 1945 r. kilkukrotnie. W okresie PRL Elbląg nie miał sposobności do odzyskania dawnego statusu portu morskiego i ośrodka stoczniowego a kontrola ZSRS nad żeglugą przez Cieśninę Piławską pogłębiała zapaść gospodarczą miasta i regionu – wskazują historycy.
„Przekop Mierzei Wiślanej – historyczna konieczność” to tytuł nowej wystawy IPN, którą od piątku można oglądać przy bulwarze Zygmunta Augusta w Elblągu. Składa się ona z dwudziestu paneli ukazujących główne wydarzenia, które miały wpływ na rozwój miasta i regionu.
Idea budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną sięga XVI wieku i czasów króla Stefana Batorego. Do pomysłu przekopania nowej drogi wodnej powrócono po II wojnie światowej, ale ówczesne uwarunkowania polityczne nie pozwoliły na jego realizację.