„Otwórz archiwum, uruchom społeczność!” – to hasło IV Kongresu Archiwów Społecznych, które odbędzie się 24–25 września w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. To święto archiwistów społecznych i pasjonatów lokalnych historii – podkreśla Centrum Archiwistyki Społecznej.
W wydarzeniu można wziąć udział stacjonarnie lub online. Rejestracja do udziału w spotkaniu rozpocznie się 23 sierpnia.
W Polsce istnieje około 600 archiwów społecznych. Historia wielu miasteczek, wsi, dzielnic - jak podało PAP Centrum Archiwistyki Społecznej, które jest organizatorem kongresu - nie zostałaby opowiedziana, gdyby nie aktywność setek środowisk, tworzących ruch archiwistyki społecznej. Hasło kongresu "Otwórz archiwum, uruchom społeczność!" ma zachęcić nie tylko do zakładania nowych archiwów, ale też do realizacji projektów w społecznościach lokalnych.
"Archiwa społeczne cechuje ogromna różnorodność. Co łączy opowieść o łódzkich robotnicach na przestrzeni dziejów z zapisem historii powodzian na Dolnym Śląsku w latach 90. XX wieku? To historie, do których nikt wcześniej nie dotarł, oddające głos osobom dotąd niewysłuchanym, tworzone przy udziale społeczności. Taka oddolna, partycypacyjna praca z historią ma ogromną moc zmiany społecznej – chcemy to pokazać podczas IV Kongresu Archiwów Społecznych" - powiedziała Katarzyna Ziętal, dyrektorka Centrum Archiwistyki Społecznej, nowej instytucji kultury, współprowadzonej przez MKDNiS i Fundację Ośrodka KARTA.
W ciągu dwóch dni uczestnicy kongresu wezmą udział w spotkaniach i warsztatach, w czasie których zdobędą wiedzę i poznają narzędzia potrzebne do tworzenia lub rozwijania archiwów oraz wymienią się doświadczeniami. Będzie to także okazja do budowania społeczności osób angażujących się w działania z zakresu archiwistyki społecznej.
W ciągu dwóch dni uczestnicy kongresu wezmą udział w spotkaniach i warsztatach, w czasie których zdobędą wiedzę i poznają narzędzia potrzebne do tworzenia lub rozwijania archiwów oraz wymienią się doświadczeniami. Będzie to także okazja do budowania społeczności osób angażujących się w działania z zakresu archiwistyki społecznej.
Kongres rozpocznie debata zatytułowana "Po co nam archiwa społeczne?". O korzyściach płynących z archiwów społecznych i wyzwaniach, jakie przed nimi stoją, dyskutować będą: Magdalena Grzebałkowska – pisarka i reporterka, Alicja Wancerz-Gluza – współtwórczyni Ośrodka KARTA, prof. Robert Traba – historyk i działacz społeczny oraz Katarzyna Ziętal - dyrektorka Centrum Archiwistyki Społecznej. Debatę poprowadzi Michał Nogaś.
W drugim dniu kongresu wystąpią przedstawiciele archiwów społecznych, którzy opowiedzą o tym, jak ich działania przyczyniają się do budowania wspólnoty lokalnej i wzmacniania więzi społecznych. "Podczas krótkich prezentacji będzie można poznać działalność Latającego Archiwum Dolnego Śląska, Ośrodka "Pogranicze – sztuk, kultur, narodów", Cyfrowego Archiwum Łodzian Miastograf.pl, Archiwum Społecznego Sulejówka, Wirtualnego Muzeum Historii Żydów w Białowieży, Archiwum Historii Audiowizualnej Warmii i Mazur, Dźwiękowego Archiwum Kcyni oraz Jednorożeckiego Archiwum Społecznego" - podało CAS.
Centrum Archiwistyki Społecznej przygotowało dla uczestników również zajęcia dotyczące m.in. opracowywania zbiorów, przygotowywania podcastów i wystaw, współpracy ze społecznościami lokalnymi, tworzenia archiwów społecznych i twórczych działań wokół nich czy budowania zaangażowanego wolontariatu.
W kongresie mogą wziąć udział nie tylko archiwiści społeczni, ale także wszystkie osoby zainteresowane odkrywaniem lokalnych historii.
Aby umożliwić udział w kongresie jak największej liczbie uczestników CAS przygotowało specjalną platformę internetową. Za jej pomocą zarejestrowani użytkownicy będą mogli wziąć udział w wydarzeniach kongresu niezależnie od miejsca, w którym się znajdują. Platforma umożliwia także zaprezentowanie własnej działalności oraz poznanie uczestników kongresu. "Mamy nadzieję, że będzie ona nie tylko źródłem inspiracji, ale także wirtualną przestrzenią nawiązywania kontaktów, które zaowocują ciekawymi projektami" – dodała Karolina Sakowicz, kierowniczka Działu Projektów Kulturalnych Centrum Archiwistyki Społecznej.
Aby wziąć udział w IV Kongresie Archiwów Społecznych, zarówno stacjonarnie, jak i online, należy zarejestrować się na stronie www.kongres.cas.org.pl. Rejestracja uczestników stacjonarnych potrwa od 23 do 29 sierpnia lub do wyczerpania miejsc. Rejestracja uczestników online potrwa od 23 sierpnia do 24 września lub do wyczerpania miejsc. Udział w kongresie jest bezpłatny.
Partnerem IV Kongresu Archiwów Społecznych, który dofinansowano ze środków MKDNiS, jest Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku – instytucja, która współprowadzi archiwum społeczne, a także od lat realizuje programy we współpracy z mieszkańcami Sulejówka.
Norbert Nowotnik (PAP)
nno/ dki/