
70 lat temu w Anaheim na przedmieściach Los Angeles w Kalifornii otwarto Disneyland – pierwszy park tematyczny Walta Disneya. Atrakcja, która zrewolucjonizowała branżę parków rozrywki, wciąż przyciąga miliony turystów rocznie.
Disneyland w Kalifornii, promowany jako „najszczęśliwsze miejsce na Ziemi”, pozostaje jednym z najpopularniejszych parków rozrywki. Jest też jedynym takim miejscem, zaprojektowanym i wybudowanym pod okiem samego Disneya.
- Wszystkich, którzy przybywają do tego radosnego miejsca, witamy! Disneyland jest waszą krainą. Tu wiek dojrzały przeżywa na nowo miłe wspomnienia przeszłości, a młodość może zasmakować wyzwań i obietnic przyszłości. Disneyland jest poświęcony ideałom, marzeniom i twardym faktom, które stworzyły Amerykę, z nadzieją, że będzie źródłem radości i inspiracji dla całego świata – powiedział Disney podczas ceremonii otwarcia 17 lipca 1955 roku.
„Disneyland jest waszą krainą. Tu wiek dojrzały przeżywa na nowo miłe wspomnienia przeszłości, a młodość może zasmakować wyzwań i obietnic przyszłości.”
Po raz pierwszy otwarcie parku rozrywki pokazywano na żywo w telewizji. Relację nadawała stacja ABC, a prowadzili ją aktorzy Art Linkletter, Bob Cummings i Ronald Reagan – późniejszy prezydent USA. Na uroczystość zaproszono 11 tys. osób, ale tysiącom dodatkowych osób udało się wejść z podrabianymi biletami wstępu.
Budowa parku trwała dokładnie rok i kosztowała 17 mln dolarów. W pierwszym dniu Disneyland oferował gościom pięć tematycznych krain i łącznie 20 atrakcji. Część z nich wciąż działa, choć na przestrzeni dziesięcioleci były remontowane i usprawniane – podkreślił na swoim portalu ABC7 lokalny kanał sieci ABC w Los Angeles.
Kalifornijski Disneyland rozpoczął świętowanie swoich 70. urodzin już w maju. Park poinformował w komunikacie, że obchody potrwają aż do lata 2026 roku, by „oddać cześć siedmiu dekadom szczęścia i wielu chwilom radości”. Z okazji rocznicy zaplanowano specjalne pokazy i inne wydarzenia; powróciła też wieczorna parada ze światłami pod tytułem „Pomaluj noc” („Paint the Night”), w której używanych jest ponad milion lampek LED.
Według danych przytaczanych przez magazyn „Fortune” w 2023 roku kalifornijski Disneyland odwiedziło 17,3 mln osób, podczas gdy w pierwszym pełnym roku działania parku odwiedzających było „zaledwie” cztery miliony. Od tamtego czasu park znacznie się powiększył – podobnie jak ceny biletów wstępu.
Początkowo kosztowały one jednego dolara oraz od 10 do 30 centów za każdą przejażdżkę. W przeliczeniu na obecne dolary, z uwzględnieniem inflacji, byłoby to jakieś 50 dolarów za wstęp i kilka przejażdżek. W 2025 roku osoby udające się do „najszczęśliwszego miejsca na Ziemi” muszą się tymczasem liczyć z wydatkiem od 104 do 206 dolarów, zależnie od sezonu.
Z biegiem czasu rozrastało się też konsorcjum Walt Disney Company. Obecnie sieć telewizyjna ABC jest jego własnością, a na świecie działa sześć jej parków tematycznych; pozostałe mieszczą się na Florydzie, w Paryżu, Tokio, Hongkongu i Szanghaju. Wybudowany jako drugi, park Walt Disney World na Florydzie, znacznie większy od tego w Anaheim, powstał w 1971 roku, pięć lat po śmierci założyciela firmy. (PAP)
wia/ jm/