Trybunał Konstytucyjny Bośni i Hercegowiny orzekł, że niektóre podręczniki do historii w zdominowanej przez Serbów Republice Serbskiej (części autonomicznej BiH), używane do nauczania o wojnie lat 90. XX wieku, są stronnicze na tle etnicznym i sprzeczne z prawem - poinformował w piątek portal Balkan Insight.
Trybunał orzekł, że materiały zawarte w podręczniku Republiki Serbskiej "Historia dla dziewiątej klasy szkoły podstawowej" mówiące o powstaniu Republiki Serbskiej i wojnie z lat 90. są niezgodne z konstytucją i nie można ich używać.
Wprowadzony we wrześniu nowy program nauczania w szkołach na obszarze Republiki Serbskiej określa "bohaterami" Radovana Karadżicia i Ratka Mladicia, skazanych przez międzynarodowy trybunał za ludobójstwo wojennych przywódców Serbów.
W podręczniku napisano, że oczekiwanym efektem nauczania jest umiejętność wyjaśnienia przez uczniów "okoliczności i znaczenia utworzenia Armii Republiki Serbskiej, przyczyn i skutków wojny, przywołanie najważniejszych bitew bośniackich Serbów i miejsca cierpień Serbów oraz największe >>pola śmierci<< Serbów w XX wieku".
Trybunał Konstytucyjny uznał, że program nauczania powinien zostać opracowany "w taki sposób, aby obejmował kilka różnych perspektyw, aby uzyskać jak najbardziej obiektywny i pełny obraz wydarzeń z przeszłości oraz uwzględnić różne perspektywy i doświadczenia różnych grup etnicznych, religijnych i kulturowych w Bośni i Hercegowinie".
Stwierdzono ponadto, że "materiały edukacyjne, zwłaszcza te związane z historią i społeczeństwem, muszą być zgodne z normami prawnymi i wartościami demokratycznymi, aby zapobiegać dyskryminacji, rewizjonizmowi, manipulacji ideologicznej czy indoktrynacji dzieci".
"Brak wzmianki o wyrokach sądów dotyczących ludobójstwa i zbrodni wojennych we właściwym kontekście trywializuje się te zbrodnie i negatywnie wpływa na proces pojednania" - dodał Trybunał.
Jakub Bawołek (PAP)
jbw/ sp/