Kultura i sztuka po 1989 roku

02.08.2016 aktualizacja 30.08.2016

Gdańsk: Grafiki Albrechta Duerera na wystawie z cyklu „Między słowami”

23 grafiki Albrechta Duerera zostaną pokazane na wystawie w Muzeum Narodowym w Gdańsku, której otwarcie zaplanowano na środę. Prace zaprezentowane zostaną w muzealnym cyklu „Między słowami”. Zawisną w sąsiedztwie „Sądu Ostatecznego” Memlinga.

Na wystawę złoży się 15 drzeworytów Duerera stanowiących ilustracje do Apokalipsy św. Jana (cykl ten zwany Apocalypsis cum figuris w oryginale liczył sobie 16 grafik) oraz 8 rycin z serii obrazującej Mękę Pańską (tzw. Duża Pasja, która oryginalnie składała się z 12 prac).

Jak poinformowała PAP kustosz Muzeum Narodowego w Gdańsku Alicja Andrzejewska-Zając, która wraz z Mają Baran jest kuratorem wystawy, oba zestawy drzeworytowych odbitek zostały wykonane przez ich autora dokładnie 505 lat temu – w 1511 roku.

„Duerer był artystą, który otworzył drogę ilustracji książkowej jako dziełu sztuki. Do czasu, gdy zaczął on tworzyć grafiki, ilustracje w książkach były traktowane marginalnie, stanowiły one dodatki do tekstu, a Duerer zupełnie zmienił podejście do ilustracji. Jego grafiki stanowiły dzieła sztuki. Były one kupowane przez kolekcjonerów i wieszane na ścianach, z czym wcześniej nie mieliśmy do czynienia” – powiedziała PAP Andrzejewska-Zając.

Przy każdej z grafik, które złożą się na wystawę, widzowie znajdą konkretne cytaty z Biblii, do których odnoszą się ilustracje.

Na wystawie, której otwarcie zaplanowano na środę, grafiki składające się na Apocalypsis cum figuris prezentowane będą w sali prowadzącej do miejsca, w którym eksponowany jest najcenniejszy obraz gdańskiej placówki – „Sąd ostateczny” Hansa Memlinga. „To świadomy zabieg. Chcieliśmy stworzyć widzom możliwość porównania spojrzeń dwóch tworzących w bardzo podobnym czasie artystów zajmujących się bardzo zbliżoną tematyką” – wyjaśniła Andrzejewska-Zając.

Dodała, że grafiki, które złożą się na wystawę, stanowią własność gdańskiej placówki: pochodzą z kolekcji przedwojennego poprzednika Muzeum Narodowego, i należą do najcenniejszych dzieł składających się na zbiory placówki. „Zestawami tych akurat grafik, i to najczęściej niekompletnymi, mogą pochwalić się tylko największe muzea” – dodała kustosz.

Oba gdańskie zestawy nie są kompletne. „W Dużej Pasji brakuje czterech rycin, a w Apocalypsis cum figuris – jednej – stanowiącej szóstą w kolejności grafikę przedstawiającą otwarcie piątej i szóstej pieczęci” – powiedziała PAP Andrzejewska-Zając.

Wystawa drzeworytów Duerera ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku prezentowana jest w cyklu wystawienniczym „Między słowami”, w ramach którego pokazywane są ryciny i rysunki wybitnych artystów z różnych epok stanowiące ilustracje do wydawnictw literackich lub muzycznych.

Wcześniej w cyklu tym placówka pokazała prace Felixa Mesecka będące ilustracjami do dzieł romantycznych oraz rysunki Daniela Chodowieckiego będące ilustracjami do wydanego w 1774 traktatu-podręcznika „Das Elementarwerks” autorstwa Johannesa Bernarda Basedowa. (PAP)

aks/ agz/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL