Holokaust

04.04.2018

Wystawa prac polskiego więźnia Auschwitz trafiła do Żyliny na Słowacji

Marian Kołodziej. Fot. PAP/J. Bednarczyk Marian Kołodziej. Fot. PAP/J. Bednarczyk

Wystawę prac byłego więźnia niemieckich obozów Mariana Kołodzieja, które są artystycznym zapisem gehenny Auschwitz, mogą oglądać mieszkańcy Żyliny, jednego z największych słowackich miast – dowiedziała się w środę PAP w ambasadzie polskiej na Słowacji.

„Ekspozycję można już zobaczyć w Żylinie. Oficjalne otwarcie, z udziałem żupanki (marszałkini - PAP) województwa żylińskiego Eriki Jurinovej i ambasadora RP Leszka Soczewicy, zaplanowano na 25 kwietnia. Ekspozycja będzie czynna do 4 maja” - poinformował kierownik wydziału polityczno-ekonomicznego ambasady RP Piotr Samerek.

Polski dyplomata dodał, że w maju wystawa Mariana Kołodzieja zostanie wystawiona w bibliotece w Martinie lub w Czadcy, a w czerwcu obejrzą ją mieszkańcy Liptowskiego Mikulasza. Wcześniej ekspozycja prezentowana była w budynku Rady Narodowej, czyli słowackiego parlamentu.

Wystawę przygotowali franciszkanie z Centrum św. Maksymiliana w podoświęcimskich Harmęży. Składa się z 21 prac wybranych spośród ok. 200, które tworzą monumentalną ekspozycję „Klisze pamięci. Labirynty”.

Gwardian harmężańskiego klasztoru ojciec Piotr Cuber poinformował, że w ub. roku Centrum wysłało do polskich placówek dyplomatycznych i przedstawicielstw RP w krajach, gdzie pojawiły się określenia typu „polskie obozu koncentracyjne”, 60 pakietów, zawierających m.in. przygotowane do druku prace Kołodzieja w wersji cyfrowej, albumy „Apokalipsa XX w. Świadectwo Mariana Kołodzieja nr 432” oraz film „Między piekłem, a niebem” Stanisława Markowskiego, przybliżający postać byłego więźnia.

Zakonnicy przygotowali pakiety w ramach realizowanego z resortem spraw zagranicznych projektu „Ukazanie prawdy historycznej na temat niemieckich obozów koncentracyjnych na ziemiach polskich poprzez popularyzowanie wystawy więźnia pierwszego transportu Mariana Kołodzieja +Klisze pamięci. Labirynty+”.

Monumentalną ekspozycję „Klisze pamięci. Labirynty” Mariana Kołodzieja oglądać można w podziemiach kościoła franciszkanów w Centrum św. Maksymiliana Kolbego w podoświęcimskich Harmężach.

Składa się z ponad 200 kompozycji rysunkowych oraz elementów dodatkowych, jak prycze, drewniane sylwety, krzyż z desek. Artysta tworzył je 16 lat. Prace przedstawiają wizję gehenny obozowej w niemieckim obozie Auschwitz, a jednocześnie uwypuklają heroiczne zwycięstwo odniesione tam przez polskiego franciszkanina, św. Maksymiliana Kolbego, który oddał życie za współwięźnia Franciszka Gajowniczka.

Marian Kołodziej był plastykiem i scenografem. Po wybuchu II wojny próbował przedostać się do polskiego wojska we Francji. Został aresztowany przez gestapo. 14 czerwca 1940 r. Niemcy deportowali go do Auschwitz w pierwszym transporcie polskich więźniów. Do 1945 r. był więziony także w Gross-Rosen, Buchenwaldzie, Sachsenhausen i Mauthausen-Gusen.

Po wojnie ukończył wydział scenografii krakowskiej ASP. Współpracował z teatrami w Gdańsku i Warszawie. Stworzył dekoracje do wielu spektakli i filmów. Był twórcą ołtarzy w Gdańsku podczas pielgrzymek papieża Jana Pawła II w 1987 i 1999 r.

W ostatnich latach twórczości poruszał tematykę obozową. W 1992 r. doznał udaru mózgu. Rehabilitacją stało się tworzone od tego czasu dzieło życia: "Klisze pamięci. Labirynty". Przed śmiercią ofiarował je Centrum św. Maksymiliana. Zostało umieszczone w podziemiach tamtejszego kościoła. Artysta zmarł w 2009 r. Jego prochy spoczęły w krypcie w Centrum.

Centrum św. Maksymiliana jest ośrodkiem pamięci i modlitwy, a zarazem wotum wdzięczności za życie, dzieło i ofiarę Maksymiliana Kolbego. Prowadzą je franciszkanie oraz Misjonarki Niepokalanej Ojca Kolbego. Podczas II wojny światowej w Harmężach istniał podobóz Harmense należący do KL Auschwitz. (PAP)

autor: Marek Szafrański

szf/ itm/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL