Prace dwunastu pracowni m.in. z Polski, Holandii i Stanów Zjednoczonych, które wzięły udział w konkursie na projekt przyszłego zespołu budynków Muzeum Sztuki Nowoczesnej i TR Warszawa na Placu Defilad, można oglądać w obecnej siedzibie muzeum do 30 października.
W Muzeum Sztuki Nowoczesnej trwa wystawa, na której zaprezentowano projekty dwunastu biur architektonicznych z Polski, Danii, Holandii, Francji, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych, które brały udział w konkursie na nowe gmachy zespołu Muzeum i teatru TR Warszawa. "Udostępniliśmy te projekty ponieważ chcieliśmy zaangażować w dyskusję opinię publiczną; poznać jej zdanie na temat powstającego kompleksu. Zawsze relacjom z publicznością poświęcamy wiele uwagi - powiedział PAP wicedyrektor Muzeum Marcel Andino Velez.
Zwycięski projekt przedstawia dwa budynki, jeden w kształcie prostokąta położony równolegle do ul. Marszałkowskiej, o powierzchni ok. 15 tys. mkw będzie zajmowało muzeum; drugi kwadratowy, wielkości 10 tys. mkw., przeznaczony jest dla teatru TR Warszawa. Oba mają być prawie całkowicie przeszklone. Pomiędzy nimi znajdować się będzie szerokie przejście łączące Park Świętokrzyski z Placem Defilad.
Zwycięski projekt przedstawia dwa budynki, jeden w kształcie prostokąta położony równolegle do ul. Marszałkowskiej, o powierzchni ok. 15 tys. mkw będzie zajmowało muzeum; drugi kwadratowy, wielkości 10 tys. mkw., przeznaczony jest dla teatru TR Warszawa. Oba mają być prawie całkowicie przeszklone. Pomiędzy nimi znajdować się będzie szerokie przejście łączące Park Świętokrzyski z Placem Defilad.
Autorem projektu jest amerykańska pracownia Thomasa Phifera jednego z najbardziej cenionych nowojorskich architektów i projektantów. Jego projekty North Carolina Museum of Art w Raleigh w stanie Północnej Karoliny oraz Glenstone Museum w Potomaku w stanie Maryland zostały wielokrotnie nagrodzone prestiżowymi nagrodami. Architekt tworzy w myśl zasady, że budynek powinien pokazywać na zewnątrz, wszystko, co zawiera w środku, dlatego jego projekt warszawskich obiektów jest prawie całkowicie transparentny.
Projekty biorące udział w konkursie musiały spełnić szereg wymagań dotyczących między innymi wysokości budynku i zagospodarowania przestrzeni wokoło. Dyrekcja Muzeum chciała, by kompleks był przyjazny dla ludzi i skromny, uznając że w sąsiedztwie Pałacu Kultury nie można pozwolić sobie na ekstrawagancję. "Niektóre koncepcje niestety nie spełniały naszych wymagań. Niemniej ta dwuetapowa procedura pozwoliła nam spotkać się ze wszystkimi pracowniami na kilkugodzinnych rozmowach i poznać ich punkt widzenia" - dodał Marcel Andino Velez.
Planowanie budowy nowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej zaczęło się w 2006 roku, rok po jego powstaniu. Ogłoszono wtedy międzynarodowy konkurs, który rozstrzygnięto w lutym 2007 roku. Wzięło w nim udział 109 projektów. Pierwszą nagrodę otrzymała wtedy koncepcja przedstawiona przez szwajcarskiego architekta Christiana Kereza. Budynek o powierzchni około 30 tys. mkw. miał zostać zrealizowany w latach 2012-2016 po północnej stronie placu Defilad i wschodniej stronie ul. Marszałkowskiej (w miejscu gdzie wcześniej stała hala Kupieckich Domów Towarowych).
Na 20 tys. mkw. miały znajdować się powierzchnie wystawowe muzeum, a pozostałe 10 tys. mkw. miało zostać przeznaczone do celów komercyjnych. Jednak latem 2008 roku władze miasta stołecznego Warszawy zdecydowały się połączyć siedziby muzeum i teatru TR Warszawa a te zmiany wywołały protest projektanta. Z powodu wielomiesięcznego opóźnienia w przekazywaniu przez Kereza dokumentacji projektowej, w maju 2012 urząd miasta zerwał z nim umowę. W 2014 roku Muzeum i władze miasta zdecydowały się na zmianę zasad przeprowadzania konkursu na rzecz dwuetapowego procesu wyłaniania najlepszego projektu. Pierwszy etap procedury przeszło piętnaście firm, ale tylko dwanaście przysłało swoje projekty; w tym zwycięzca konkursu.
"Dla nas ważne jest to, by w sercu Warszawy powstawały obiekty publiczne - podkreślił Marcel Andino Velez. - Nie powinno się tu realizować tylko komercyjnych projektów, takich jak biurowce i hotele. Ścisłe centrum jest zdegradowane, przez co życie ucieka do galerii handlowych albo nad Wisłę. My chcemy zaproponować strefę, gdzie można by spędzać czas w inny sposób".
Według wicedyrektora Muzeum budowa kompleksu ma się zakończyć w 2019 roku. "Muzeum i teatr mają być symbolem przenikania się sztuk wizualnych z perfomatywnymi" - dodał Marcel Andino Velez.
(PAP)
aman/ abe/