- MSZ informuje:
Pedagogika miejsc pamięci, sposoby pracy z młodzieżą oraz edukacja historyczna były głównymi tematami dyskusji ekspertów z Polski i Austrii zorganizowanej przez Ambasadę RP w Wiedniu oraz Mauthausen Memorial.
W wydarzeniu, które odbyło się 11 października na terenie byłego nazistowskiego obozu zagłady Matthausen udział wzięli eksperci z Polski, reprezentujący muzea w byłych niemieckich obozach zagłady: Auschwitz-Birkenau, Stutthof oraz Majdanek oraz austriackiego Mauthausen Memorial. Podczas warsztatów, dyskutowano o wyzwaniach związanych z edukacyjnym wymiarem wizyt młodzieży w miejscach pamięci.
Polsko-austriackie spotkanie ekspertów obejmowało m.in. wymianę doświadczeń oraz dyskusje nt. oferty edukacyjnej adresowanej do młodzieży, jak również koncepcji dydaktycznych oraz przesłanek metodologicznych dla nauczycieli. Uczestnicy w ramach warsztatów starali się odpowiedzieć na pytanie, co wizyta w miejscu pamięci powinna oferować uczniom. Prezentacje i towarzyszące im dyskusje pokazały, że projekty edukacyjne realizowane przez polskie placówki w miejscach pamięci różnią się od schematu prac edukacyjnych przyjętych przez austriacki ośrodek Mauthausen Memorial. Wynika to w dużej mierze z faktu, że miejsca pamięci w Polsce zostały relatywnie dobrze zachowane i dysponują stosunkowo dużą liczbą artefaktów, które w pracy z młodzieżą służą jako swoiste „pomoce naukowe” i stanowią dogodną podstawę do realizacji koncepcji warsztatów i dyskusji grupowych.
W dzisiejszym Mauthausen Memorial zachowało się zdecydowanie mniej pozostałości po funkcjonującym w tym miejscu w latach 1938-1945 obozie zagłady KL Mauthausen - bezpośrednio po wojnie rozebrano i przeniesiono znaczną część baraków, brak także pamiątek i pozostałości po byłych więźniach. Praca z młodzieżą opiera się głównie na pomocach wizualnych, jak zdjęcia czy rysunki, oraz spisanych wspomnieniach ofiar i byłych więźniów obozu, ale też oprawców i świadków wydarzeń z tamtego okresu. Według założeń austriackich edukatorów mają one stanowić punkt wyjścia do wywołania refleksji i własnych wniosków wśród młodych ludzi odwiedzających Mauthausen Memorial. Środki edukacyjne dobierane są w taki sposób, aby wśród odbiorcy budziły kontrowersje.
Podczas warsztatów eksperci z Polski i Austrii zgodzili się, że największą wartością wizyty z młodzieżą w miejscu pamięci jest doświadczenie autentyczności danego miejsca. Wzbudza ono często emocje, które pozostają z uczniami dłużej niż przekazane przy okazji wizyty dane faktograficzne. Aby wzmocnić to doświadczenia autentyczności, polskie placówki chętnie sięgają po indywidualne historie byłych więźniów.
- Biografie są niezwykle ważne - podkreślił podczas spotkania dyrektor Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście w Muzeum Auschwitz-Birkenau Andrzej Kacorzyk. Wskazał zarazem na ten instrument w pracy jego placówki z młodzieżą. Opowieści o indywidualnych losach są często przywoływane podczas wizyt w Auschwitz-Birkenau. Z tego narzędzia korzystają także pozostałe muzea - Majdanek opowiada o codziennym życiu w obozie opierając się na dzienniku 17-letniej wówczas więźniarki Jadwigi Ankiewicz. Z kolei Muzeum Stutthof oferuje młodzieży możliwość zwiedzania teren byłego obozu z towarzyszeniem krótkich filmów ze wspomnieniami i przeżyciami byłego więźnia Felicjana Łady.
Eksperci z obu krajów zwrócili uwagę, że przekazanie fachowej wiedzy dotyczącej wydarzeń historycznych schodzi podczas wizyty w miejscu pamięci na dalszy plan. Powinno być ono raczej elementem przygotowania wizyty, które odbywa się jeszcze w szkole. Niestety faktem jest, że wiele grup przyjeżdża bez tego przygotowania i często konieczne jest rozpoczęcie wizyty od wyjaśnienia podstawowych pojęć.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ march/