Jidyszowej opery autorstwa Henocha Kona „Bas-Sheve – Batszeba” w wykonaniu Triangle Orchestra będzie można wysłuchać w Łodzi. Polska premiera muzycznego widowiska przygotowanego przez młodych artystów z Polski, Francji i Niemiec zostanie wystawiona w środę w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana.
Jak podkreśliła Justyna Tomaszewska z Centrum Dialogu, "Batszeba" to jedyna zachowana jidyszowa opera z Europy autorstwa urodzonego w Łodzi kompozytora żydowskiego pochodzenia Henocha Kona. Swoją premierę miała ona w 1924 r. w Teatrze Idy Kamińskiej w Warszawie.
"Opowiada ona biblijną historię króla Dawida pożądającego Batszeby (jid. Bas-Sheve), żony swojego sługi Uriasza. Tragiczna aura otacza wszystkich bohaterów tej opowieści o nadużyciach władzy i lojalności, niesprawiedliwej karze oraz pojednaniu" – wyjaśniła Tomaszewska.
Wstęp na muzyczne widowisko, które rozpocznie się o godz. 19 jest wolny. Wykonanie opery poprzedzi wykład dr Diany Matut o życiu i twórczości kompozytora, przeplatany utworami Kona.
W Centrum Dialogu w Łodzi po raz pierwszy w Polsce będzie można wysłuchać opery w aranżacji amerykańskiego kompozytora Joshuy Horowitza. Wykona ją Triangle Orchestra Project, którzy tworzą młodzi muzycy z Polski, Francji i Niemiec. Występy w Paryżu, Weimarze i Łodzi są zwieńczeniem ich intensywnych prób. Jest to bowiem wspólne przedsięwzięcie Yiddish Summer Weimar, Centrum Dialogu im. Marka Edelmana i MCY w Paryżu.
Wstęp na muzyczne widowisko, które rozpocznie się o godz. 19 jest wolny. Wykonanie opery poprzedzi wykład dr Diany Matut o życiu i twórczości kompozytora, przeplatany utworami Kona.
Henoch Kon (1890-1972) urodził się w Łodzi; ukończył Wyższą Szkołę Muzyczną w Berlinie, a po wojnie żył przez jakiś czas w Paryżu. Kompozytor i znany ze sceny kabaretowej autor Mosze Broderson występowali w całym kraju. Wiedzieli, jak przykuć uwagę publiczności, prowokując zarówno momenty głębokiego milczenia, jak i gromkiego śmiechu. Projekt aranżacji orkiestrowej opery jest urzeczywistnieniem pierwotnych planów Kona, których przed laty nie był w stanie zrealizować. Brakowało mu bowiem środków, by zatrudnić orkiestrę, w związku z czym kompozytor sam wykonywał partię basu i równocześnie akompaniował na fortepianie. W drugiej połowie lat 30. XX wieku Kon skomponował muzykę do trzech polskich filmów fabularnych. (PAP)
autor: Bartłomiej Pawlak
bap/ pad/