W Muzeum Pałacu Króla III w Wilanowie ukończono prace konserwatorskie i restauratorskie barokowej dekoracji rzeźbiarskiej sufitu i fryzu Biblioteki Króla i widocznych tam malowideł: tonda „Alegoria Teologii” i 14 medalionów z postaciami uczonych i artystów – podaje MKiDN w mediach społecznościowych.
Sklepienie Biblioteki Króla jest jednym z najstarszych zachowanych w pałacu elementów autentycznego XVII w. wystroju prywatnych pomieszczeń króla Jana III" - poinformowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
"Przez cztery miesiące konserwatorzy pracowali nad odzyskaniem pierwotnego wizerunku dekoracji sklepienia i faset. Pozbawione grubych warstw nieoryginalnej farby rzeźby odzyskały swoje precyzyjne formy. W rozjaśnionej misternej oprawie uwidoczniły się barwne wizerunki myślicieli i artystów namalowane na płótnie przez kilku autorów pracujących pod okiem mistrza Claude’a Callota. Obrazy te, konserwowane po raz ostatni w latach 60. XX wieku, podlegały niekorzystnym zmianom i znacznie pociemniały. Zarówno medaliony, jak i duże tondo – „Alegoria Teologii" Callota (ok. 1681 r.), zostały teraz ponownie poddane kompleksowej konserwacji" - poinformował resort kultury.
Pierwszy etap prac konserwatorskich i restauratorskich w wilanowskiej Bibliotece Króla został zrealizowany w ramach dotacji celowej udzielonej ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Claude Callot (1623–1687) pochodził z Nancy (Francja). Od 1668 r. osiadł i działał w Polsce. Był nadwornym malarzem trzech polskich królów – Jana Kazimierza, Michała Korybuta i Jana III. Kierował pracownią malarską w Wilanowie. Jego dziełem jest m.in. dekoracja malarska Biblioteki Królewskiej, na którą składają się tonda Alegoria Teologii i Alegoria Filozofii oraz portrety uczonych i filozofów.
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie opiekuje się świadectwami pamięci o królu Janie III i istniejącym od 1805 r. muzeum Stanisława Kostki Potockiego. Udostępniając je publiczności, nowocześnie edukuje o czasach obu patronów i kultywuje wartości tradycji staropolskiej. Kształtuje postawy obywatelskiej i patriotycznej odpowiedzialności za dziedzictwo narodowe kulturowe i przyrodnicze.
W 1995 r. Muzeum Pałac w Wilanowie stało się niezależną od Muzeum Narodowego instytucją, podległą Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego. We wrześniu 2013 roku muzeum zmieniło nazwę na Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Na początku XXI wieku rozpoczęły się prace rewitalizacyjne obejmujące zarówno fasady i wnętrza pałacu, jak i teren parku i pałacowego przedpola.
Większość prac finansowana była ze środków Unii Europejskiej i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2006 r. Muzeum Pałac w Wilanowie jest członkiem ARRE – Stowarzyszenia Europejskich Rezydencji Królewskich. (PAP)
autor: Maciej Replewicz
mr/ je/