3 czerwca 1939 roku uroczyście otwarty został na warszawskim Służewcu najnowocześniejszy i największy w tamtym czasie tor wyścigów konnych. Pierwszą gonitwę wygrał trzylatek Felsztyn. W roku jubileuszu zaplanowano tu 487 gonitw.
Inauguracyjna Gonitwa rozegrana została na dystansie 1600 metrów. Jej zwycięzca Felsztyn pod Stefanem Michalczykiem uzyskał czas 1.42,5 i wyprzedził Pontusa, Kocka, Kariokę i Gondolę.
Zanim wyścigi przeniosły się na Służewiec, rywalizacja odbywała się na Polu Mokotowskim, gdzie po raz pierwszy za sprawą Towarzystwa Wyścigów Konnych i Wystawy Zwierząt Gospodarskich w Królestwie Polskim zorganizowano ją w 1841 roku. Sympatycy jeździectwa gościli na Polu Mokotowskim do 1938 roku.
Tor na Służewcu zaprojektował warszawski architekt Zygmunt Plater-Zyberk przy współpracy Juliusza Żórawskiego w stylu modernistycznym. Składał się z dwóch torów, piaszczystego treningowego i trawiastego głównego długości 2200 metrów, trzech trybun - reprezentacyjnej oraz drugiej z widownią 4500, i trzecią na której miało miejsce stojące 7000 widzów.
Tor na Służewcu zaprojektował warszawski architekt Zygmunt Plater-Zyberk przy współpracy Juliusza Żórawskiego w stylu modernistycznym. Składał się z dwóch torów, piaszczystego treningowego i trawiastego głównego długości 2200 metrów, trzech trybun - reprezentacyjnej oraz drugiej z widownią 4500, i trzecią na której miało miejsce stojące 7000 widzów.
Tor posiadał także imponujący na ówczesne warunki kompleks treningowy, a w nim murowane stajnie, mieszkania i pomieszczenia gospodarcze, karuzele do stępowania koni oraz wygodne padoki.
"Krzykiem" mody architektonicznej wizji był podziemny tunel łączący teren treningowy z torem wyścigowym.
W jubileuszowym, 75. sezonie zaplanowano 273 gonitw dla folblutów, 182 dla arabów, 28 dla kłusaków francuskich oraz po raz pierwszy od czterdziestu lat cztery dla koni półkrwi.
Organizatorzy otrzymali zgłoszenia 1257 koni. Dominują wśród nich pełnej krwi angielskiej - 749 oraz czystej krwi arabskiej - 399.
W dniach 7-26 lipca na służewskim torze nastąpi przerwa letnia. Sympatycy jeździectwa pasjonować się będą w tym okresie sześcioma dniami wyścigowymi na hipodromie w Sopocie.
Wierzchowce i widzowie powrócą na Służewiec 27 lipca i tego dnia zaplanowane są Derby Arabskie. Będzie jeszcze na nim jedno okienko wyścigowe (6-7 września), kiedy na wrocławskim torze odbędzie się dwudniówka, a w niej m.in. Wielka Partynicka i przeszkodowa Wielka Wrocławska.
W listopadzie na Służewcu zaplanowano trzydniówkę. Ze względu na święto przypadające w sobotę 1 listopada wyścigi przeniesiono na poniedziałek 10 listopada i konie będą się ścigały trzy dni z rzędu (8-10 listopada).
Pozostałe terminy najważniejszych gonitw na Służewcu w 2014 roku:
7 czerwca - Soliny i Iwna
15 czerwca - Aszchabada
29 czerwca - prezesa Totalizatora Sportowego
6 lipca - Derby
27 lipca - Dzień Katarski
2 sierpnia - Kozienic
10 sierpnia - Dzień Wenus
24 sierpnia - Dzień Arabski
31 sierpnia - St. Leger
28 września - ministra rolnictwa i rozwoju wsi
5 października - Wielka Warszawska
23 listopada - Nemana
(PAP)
jej/ krys/