Halloween, którego nazwa pochodzi od angielskiego All Hallows Eve (wigilia Wszystkich Świętych), to święto o przedchrześcijańskich, celtyckich korzeniach, w którym na pierwszym planie były duchy i przerażające opowieści. Współcześnie to zabawa pod znakiem psikusów, słodyczy i lampionów z dyni.
Mieszkańcy powiatu wielickiego mogą wziąć udział w konkursie Cudowna Moc Bukietów organizowanym 15 sierpnia w Święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Podstolicach przez Instytut Dziedzictwa. Nagrody zostaną przyznane w dwóch kategoriach: Tradycyjny Bukiet Zielny i „Mały” Bukiet dla dzieci.
Polska, Austria i Luksemburg złożyły wspólny wniosek o wpis „Barbórki i tradycji górniczych” na Listę reprezentatywną niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości. Decyzja o wpisie na listę UNESCO zapadnie w grudniu 2025 r. podczas sesji Komitetu Międzyrządowego ds. Ochrony Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego.
W coraz bardziej wyludniających się wioskach portugalskiej prowincji nie słabną stare zwyczaje, szczególnie tradycje bożonarodzeniowe. Coraz częściej pielęgnują je młodzi ludzie na co dzień mieszkający w dużych miastach bądź poza granicami kraju.
Ludowe zwyczaje i rekwizyty towarzyszące śmierci, ale też współczesne przedmioty kultury masowej, wykorzystujące jej symbolikę można oglądać na wystawie pt. „Od śmierci nikt się nie wykręci”, która zostanie w środę otwarta w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu.
Od wczesnego ranka w Niedzielę Palmową po wsiach podkrakowskiej gminy Zielonki chodziły pucheroki – poprzebierane w wysokie czapy ozdobione kolorową bibułką i usmarowane sadzą dzieci, wygłaszające zabawne oracje i zbierające do koszyków jajka i smakołyki.
Projekcje filmów o czasach PRL i pokaz mody inspirowanej tym okresem to niektóre z atrakcji przygotowanych na najbliższy weekend przez Muzeum Narodowe w Krakowie. Przed jego gmachem głównym stanie czerwony zabytkowy autobus - tzw. ogórek.
Oczyszczeniu, wypędzeniu zła i nieszczęść, odrodzeniu przed wiosną ma służyć tzw. wodzenie „bera”, czyli niedźwiedzia, w barwnym korowodzie po wsi. To jeden z zapustnych zwyczajów końca karnawału praktykowany w wielu miejscowościach woj. opolskiego i śląskiego.