17 listopada 1989 r. milicja rozpędziła i brutalnie pobiła w Pradze studentów. Pogłoska o śmierci jednego z nich sprawiła, że z każdym dniem demonstrantów było więcej. W końcu zmusili partię komunistyczną i jej prezydenta do oddania władzy. To wydarzenie przeszło do historii jako Aksamitna rewolucja.
Jedną z metod działalności polskiej opozycji w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych były głodówki. Zazwyczaj dotyczyły one spraw krajowych, jednak od tej reguły zdarzały się również wyjątki. Tak było 3–10 października 1979 r., kiedy to została zorganizowana głodówka w kościele Świętego Krzyża w Warszawie.
Historia reportażu najsłynniejszego czechosłowackiego męża stanu jest niezwykła. Przez wiele lat sam autor uważał swój dziennik za zaginiony. Jego odnalezienie, dopiero kilka lat po śmierci Havla, sprawiło, że poznajemy nie tylko metody działania systemu represji, ale także refleksje Havla o naturze totalitaryzmu.
W 10. rocznicę śmierci ostatniego prezydenta Czechosłowacji i pierwszego prezydenta niezależnej Republiki Czeskiej w całym kraju w sobotę wspominano popularnego „Vaszka”. Havlowi poświęcono wystawy, projekcje filmów, debatowali o nim dawni przyjaciele, czytano dramaty i eseje.
W związku z przypadającą w sobotę 10. rocznicą śmierci Václava Havla, przywódcy czechosłowackiej opozycji, ostatniego prezydenta Czechosłowacji i pierwszego przywódcy Czech po upadku komunizmu, w piątek w Warszawie odsłonięto tablicę jego pamięci.
Szereg pokazów filmów i wydarzeń skupionych wokół postaci Václava Havla, pisarza, działacza antykomunistycznego i polityka, którego 10. rocznica śmierci mija w tym roku, znalazło się w programie 23. przeglądu filmowego Kino na Granicy w Cieszynie – podają organizatorzy.
Spektakl „Garden Party” na podstawie dramatu Vaclava Havla, przez pandemię koronawirusa, niemal w całości zdalnie stworzyli studenci Akademii Teatralnej w Białymstoku. Premiera we wtorek w internecie na kanale YouTube.
W Pradze odbyła się we wtorek premiera filmu „Havel” w reżyserii Slavka Horaka. To pierwszy fabularny film o byłym prezydencie Czechosłowacji i Czech. Film traktuje o latach 1968-1989. „Nie robiłem filmu o ikonie, ale o człowieku” – powiedział reżyser.