Ważne rocznice są okazją do opowiadania o Polsce; mamy prawo być dumni z naszej historii - mówił wiceszef MSZ Szymon Szynkowski vel Sęk, podsumowując działania związane z rocznicami Bitwy Warszawskiej i powstania NSZZ "Solidarność". Objęły one m.in. wystawy i kampanie informacyjne.
"Bardzo często taką dobrą okazją do opowiadania o Polsce są ważne rocznice. W 2020 roku mamy wiele takich rocznic, ale są takie trzy szczególnie ważne: 100-lecie, już minęło, urodzin Karola Wojtyły, Jana Pawła II, stulecie Bitwy Warszawskiej w połowie sierpnia i 40-lecie powstania Solidarności, wielkiego ruchu obywatelskiego" - powiedział Szynkowski vel Sęk w piątek na konferencji prasowej w Warszawie.
Podkreślił, że Bitwa Warszawska "to jedna z najważniejszych, ale też najbardziej niedocenianych bitew, które przesądziły o losach świata". "Polacy powstrzymali pochód bolszewicki, dzięki temu uratowali też Europę wówczas w 1920 roku przed komunizmem" - zaznaczył.
Jak wskazał, MSZ we współpracy z MON, IPN, Instytutem Adama Mickiewicza, wydawcą "Wszystko Co Najważniejsze" i placówkami zagranicznymi przeprowadziło na całym świecie szeroką kampanię informacyjną "Wiktoria 1920" poświęconą Bitwie Warszawskiej. W jej ramach - jak mówił - polskie placówki otrzymały materiały informacyjno-promocyjne poświęcone wojnie polsko-bolszewickiej; MON, Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku oraz Centralna Biblioteka Wojskowa przygotowały wystawy na ten temat. "Placówki wykorzystywały animacje IPN, prezentowane były archiwalne filmy fabularne" - wymienił.
Ważnym elementem kampanii - według wiceszefa MSZ - były publikowane w 30 krajach w ramach akcji "Opowiadamy Polskę światu - Bitwa Warszawska 1920" artykuły na temat znaczenia Bitwy Warszawskiej autorstwa m.in. premiera Mateusza Morawieckiego czy prezesa IPN Jarosława Szarka. Podkreślił, że MSZ wspomagał ten projekt. "Chciałem z dużą satysfakcją powiedzieć o tym, że kampania z okazji 100. rocznicy Bitwy Warszawskiej jako całość okazała się sukcesem, natomiast spot przygotowany przez MSZ z tej okazji okazał się najpopularniejszą jak dotąd publikacją video zrealizowaną przez MSZ" - zaznaczył Szynkowski vel Sęk.
Wskazał, że resort aktywnie działał również z okazji rocznicy powstania Solidarności, ruchu społecznego "unikalnego w dziejach świata". Przypomniał w tym kontekście o kampanii informacyjnej "Nie ma wolności bez Solidarności", aktywności placówek dyplomatycznych oraz okolicznościowej wystawie na ten temat dostępnej na całym świecie w języku angielskim, a przetłumaczonej m.in. na hiszpański, japoński czy łotewski. Polskie placówki promowały rocznicę przez aktywność w mediach, ukazały się artykuły m.in. autorstwa premiera Mateusza Morawieckiego czy wiceministra SZ Pawła Jabłońskiego - powiedział.
Szynkowski vel Sęk zaznaczył, że ważnym elementem obchodów rocznicy będzie jesienne odsłonięcie logotypu Solidarności w kwaterze głównej NATO w Brukseli, przełożone wcześniej ze względu na pandemię. "Kilkunastometrowy, duży pomnik przygotowany tak, że będzie wyglądał jakby napis, logotyp +Solidarność+ unosił się lekko nad ziemią. Będzie to pierwsza tak duża instalacja pomnikowa okolicznościowa w nowej siedzibie NATO w Brukseli" - zaznaczył. Odsłonięciu ma towarzyszyć koncert zespołu Lombard połączony z wizualizacją o historii Solidarności - dodał.
Wiceminister spraw zagranicznych przypomniał też, że w ramach obchodów ponad 40 obiektów na całym świecie - m.in. figura Chrystusa w Rio de Janeiro, wodospad Niagara czy minaret w New Delhi - podświetlonych zostało na biało-czerwono lub pojawił się na nich logotyp Solidarności.(PAP)
autorka: Sylwia Dąbkowska-Pożyczka
sdd/ par/