Historię najdłuższej polskiej rzeki, handlu wiślanego i życia flisaków można będzie obejrzeć na nowej, stałej wystawie w Muzeum Wisły w Tczewie. Ekspozycja czynna będzie się od wtorku.
"Oprócz modeli tradycyjnych statków wiślanych, zwiedzający zobaczą m.in. osiem autentycznych łodzi z końca XIX i początku XX wieku używanych na Wiśle, w tym dużą jednostkę typu bat, wykorzystywaną np. przez piaskarzy i do transportu owoców z Kazimierza Dolnego do Warszawy" - powiedział PAP autor scenariusza wystawy, dyrektor Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańska Jerzy Litwin.
Tczewska placówka, działająca od 1984 r., jest oddziałem Centralnego Muzeum Morskiego. Jest największym muzeum rzeki w Polsce.
"Oprócz modeli tradycyjnych statków wiślanych, zwiedzający zobaczą m.in. osiem autentycznych łodzi z końca XIX i początku XX wieku używanych na Wiśle, w tym dużą jednostkę typu bat, wykorzystywaną np. przez piaskarzy i do transportu owoców z Kazimierza Dolnego do Warszawy" - powiedział PAP autor scenariusza wystawy, dyrektor Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańska Jerzy Litwin.
Na zwiedzających czekać też będą zabytki pochodzące z wykopalisk archeologicznych z terenu Pomorza, takie jak przedmioty codziennego użytku, miary dawnych jednostek objętości i ciężaru używane w handlu wiślanym i warsztat szkutniczy z oryginalnymi narzędziami.
Wystawa zawiera też interaktywną i multimedialną część, dzięki której można będzie m.in. poznać codzienne życie flisaków, a także wcielić się w rolę szypra statku i zaplanować, którą rzeką i do którego portu popłynąć ze swoim załadunkiem.
Litwin podkreślił, że scenariusz wystawy został oparty na tekście poematu Sebastiana Fabiana Klonowica "Flis to jest..." z końca XVI wieku, stanowiącego jedno z najważniejszych źródeł pisanych dokumentujących spław towarów Wisłą do Gdańska.
Ekspozycja w tczewskim muzeum poświęcona jest dziejom Wisły do 1772 r. tj. daty pierwszego rozbioru Polski.
"Historię rzeki w kolejnych latach i wiekach przedstawiona zostanie w drugiej części wystawy. Jej scenariusz i projekt plastyczny jest już gotowy. Realizacja powinna nastąpić w ciągu 2-3 lat" - wyjaśnił Litwin. (PAP)
rop/ mki/