„Wyzwolenie” na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego zrealizował na scenie Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie Radosław Rychcik. Premiera spektaklu, którego akcja toczy się we współczesnej szkole, odbędzie się w sobotę.
W przedstawieniu Konrad (Rafał Dziwisz) wciela się w rolę nauczyciela. „Wydało się mi niezwykle pilne, by to wydarzyło się w szkole, w klasie. W ten sposób chciałem poruszyć podstawowy problem, jakim jest komunikacja między pokoleniami. Wydaje się, że szkoła jest miejscem, w którym rozmawiamy, prowadzimy dialog, a to się wydaje niezwykle cenne” – powiedział dziennikarzom w środę reżyser Radosław Rychcik, który po raz pierwszy współpracuje z Teatrem im. J. Słowackiego.
Aktorzy grający w przedstawieniu to pracownicy krakowskiej sceny. Przygotowując się do spektaklu ekipa wyjechała do b. obozu Auschwitz-Birkenau.
„Ta wycieczka była dla nas ważnym przeżyciem; posłużyła do konstrukcji spektaklu” – mówił reżyser. Wyjaśnił, że wyjazd do dawnego obozu pozwala zrozumieć, czym jest wolność. „Silnie staraliśmy się zrozumieć i doświadczyć tego, co to znaczy być wolnym w momencie, kiedy nasze państwo jest wolne” – tłumaczył reżyser, przypominając, że Wyspiański napisał „Wyzwolenie” w Polsce zniewolonej (1902 r.).
Do stworzenia spektaklu reżysera zainspirowała m.in. postać Jeromego Davida Salingera, biorącego udział w desancie normandzkim i wyzwoleniu obozu Dachau. Lektura “Buszującego w zbożu”, którą w spektaklu Konrad interpretuje ze swoimi uczniami, prowadzi do poznania doświadczeń Salingera jako żołnierza, szczególnie w momencie wyzwolenia obozu koncentracyjnego w Niemczech.
Radosław Rychcik urodził się w 1981 r. w Ciechanowie. Studiował filologię polską na Uniwersytecie Warszawskim i reżyserię w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Doświadczenie teatralne zdobywał współpracując m.in. z Krystianem Lupą.
Rychcik debiutował w Starym Teatrze w Krakowie spektaklem „Forma przetrwalnikowa”. Wśród jego późniejszych realizacji są m.in. „Madame Bovary” Gustawa Flauberta i „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego. (PAP)
bko/ mow/