Wiktoria Jędrusik wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych i Piotr Wesołowski w kategorii gimnazjalistów zwyciężyli w konkursie „Dziewięciu z Wujka – wydarzenia grudniowe sprzed 35 lat”, rozstrzygniętym w środę w Katowicach.
16 grudnia przypada 35. rocznica krwawej pacyfikacji strajkującej kopalni „Wujek” w Katowicach na początku stanu wojennego, w wyniku której 9 górników zginęło, a kilkudziesięciu zostało rannych.
Konkurs zorganizowało Śląskie Centrum Wolności i Solidarności, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego oraz regionalne ośrodki doskonalenia nauczycieli WOM w Bielsku-Białej, Częstochowie, Katowicach i Rybniku. W pierwszym, rozegranym przed miesiącem etapie konkursu wzięli udział uczniowie z 72 szkół z całego regionu.
„Cieszę się, że szkoły tak licznie wzięły udział w konkursie. Zastanawialiśmy się, czy znajdą się chętni w tak wąskim temacie; w szkole ponadgimnazjalnej materiału o stanie wojennym nie jest dużo, w gimnazjum podstawa programowa tego w ogóle nie obejmuje. Cieszymy się więc, że młodzi ludzie wzięli udział, dzięki temu dowiedzieli się czegoś więcej” – powiedział PAP dr Paweł Matuszkiewicz z Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli WOM w Katowicach.
Zwyciężczyni w kategorii szkół ponadgimnazjalnych Wiktoria Jędrusik z II Liceum Ogólnokształcącego w Będzinie historią kopalni Wujek zainteresowała się w zeszłym roku, kiedy Śląskie Centrum Wolności i Solidarności zorganizowało grę miejską na temat tych wydarzeń.
„Nadal żyją ludzie z tamtego okresu, to niezwykłe, że możemy poznać tych ludzi, usłyszeć autentyczne historie, które oni opowiadają osobiście. Podział społeczeństwa z tamtego czasu jest widoczny do dziś” – powiedziała PAP Wiktoria.
Zdaniem jej nauczycielki Małgorzaty Hat, takie konkursy są bardzo potrzebne, bo podstawa programowa dotycząca historii współczesnej jest bardzo okrojona. „Lubię takie inicjatywy, które poszerzają wiedzę i umiejętności uczniów” – podkreśliła.
Najlepszy wśród gimnazjalistów Piotr Wesołowski z Gimnazjum nr 4 w Żorach nie spodziewał się tak dobrego wyniku, choć na przygotowanie do konkursu poświęcił – jak mówił – dużo wolnego czasu. „Milicja źle postąpiła wobec górników. Nie wiem, jak takie rzeczy mogły się dziać. Jak patrzę na dzisiejszą rzeczywistość, to jest zupełnie inaczej, dużo lepiej niż w tamtych czasach” – ocenił.
Według jego nauczycielki Beaty Sochy, konkurs był bardzo trudny. „Ja te wydarzenia pamiętam jako licealistka, łatwiej mi to poukładać, powiązać w jakąś całość, natomiast dla młodych ludzi, gimnazjalistów, którym historia kończy się na I wojnie światowej, to jest po prostu abstrakcja. Ta praca, którą musiał wykonać, to jak do tej prawdy dochodziliśmy - myślę, że to było trudne i jestem pełna podziwu dla niego” – powiedziała PAP. (PAP)
lun/ mow/