Szkolenia, seminaria, specjalne projekty i scenariusze lekcji – przygotowuje systematycznie Państwowe Muzeum na Majdanku dla nauczycieli, aby pomóc im w takim nauczaniu historii, które nie tylko przekazuje wiedzę, ale i kształtuje postawy moralne uczniów.
Ponad sześćdziesięciu nauczycieli szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z całej Polski rozpoczyna w sobotę w Muzeum na Majdanku szkolenie pt. „Jak poznawać historię w miejscach pamięci? Metody niekonwencjonalne”.
„Uczestnicy szkolenia poznają praktyczne metody pracy z uczniami w muzeach upamiętnienia. Do działań tych należą m.in. zajęcia partycypacyjne w oparciu o biografie więźniów, relikty obozowe czy dokumenty archiwalne” – powiedziała rzeczniczka Muzeum na Majdanku Agnieszka Kowalczyk-Nowak.
Nauczycielom zaprezentowana będzie m.in. metoda polegająca na „poznawaniu” konkretnych osób, które w okresie wojny były w wieku szkolnym, co stwarza uczniom możliwość intelektualnego i emocjonalnego zbliżenia się do zdarzeń z przeszłości. Muzeum przygotowało m.in. projekt „Jadwiga Ankiewicz. Praca z dziennikiem obozowym”, w którym szczególnym materiałem źródłowym jest dziennik napisany przez 16-letnią więźniarkę Majdanka, a także „Spacer biograficzny po miejscu pamięci z Danutą Brzosko-Mędryk”, w którym uczniowie dowiadują się o historii obozu koncentracyjnego podczas samodzielnej pracy w oparciu o relację polskiej więźniarki politycznej obozu na Majdanku (zapisaną w formie zdigitalizowanej).
Nauczyciele dowiedzą się też jak korzystać z muzealiów, aby odnosiły się do osobistego doświadczenia widza i związane z tym wywołane emocje sprzyjały zapamiętywaniu i zrozumieniu przekazywanej wiedzy.
Muzeum na Majdanku organizuje tego typu szkolenia i seminaria dla nauczycieli od 2013 r., dotychczas wzięło w nich udział ponad 250 osób z kraju i zagranicy. „Zgłasza się coraz więcej chętnych” – dodała rzeczniczka.
Seminaria mają niekiedy charakter spotkań międzynarodowych (np. polsko-niemieckich) organizowanych we współpracy z innymi podmiotami zajmującymi się działalnością edukacyjną. Muzeum organizuje też szkolenia dla nauczycieli m.in. z Niemiec i Ukrainy. Odbywają się one w Muzeum na Majdanku, ale także w Muzeum – Miejscu Pamięci w Bełżcu.
Muzeum z myślą o nauczycielach wydało także serię publikacji - m.in. „Wizyty edukacyjne w Państwowym Muzeum na Majdanku. Poradnik dla nauczycieli” (red. Tomasz Kranz), czy „Pakiet edukacyjny”. Zawierają one m.in. scenariusze lekcji i pomoce do przeprowadzenia zajęć z wykorzystaniem zasobów Muzeum na Majdanku, czy też pomagają nauczycielom w przygotowaniu młodzieży do wizyty na Majdanku. Publikacje można pobrać bezpłatnie ze strony internetowej Muzeum.
Muzeum na Majdanku z myślą o nauczycielach wydało także serię publikacji - m.in. „Wizyty edukacyjne w Państwowym Muzeum na Majdanku. Poradnik dla nauczycieli” (red. Tomasz Kranz), czy „Pakiet edukacyjny”. Zawierają one m.in. scenariusze lekcji i pomoce do przeprowadzenia zajęć z wykorzystaniem zasobów Muzeum na Majdanku, czy też pomagają nauczycielom w przygotowaniu młodzieży do wizyty na Majdanku. Publikacje można pobrać bezpłatnie ze strony internetowej Muzeum.
Organizowanie zajęć w miejscach pamięci, to obecnie jedna z najważniejszych form pozaszkolnego nauczania historii najnowszej, zalecana w szkolnej podstawie programowej.
Jak podkreśla Kowalczyk-Nowak, Muzeum realizuje swój program edukacyjny w ramach „pedagogiki pamięci”, która łączy refleksję nad przeszłością z refleksją nad własnymi dyspozycjami, poglądami i postawami.
„Edukacja w miejscach pamięci nie ogranicza się tylko do przekazywania wiedzy, ale wpływa również na rozwój osobowości, pozwala kształtować system wartości moralnych, uczy sprawiedliwości społecznej oraz poszanowania praw człowieka” – powiedziała.
„Chodzi tutaj przede wszystkim o przeciwdziałanie dyskryminacji, zwalczanie uprzedzeń, umiejętność radzenia sobie z przypadkami agresji i przemocy, uświadamianie niebezpieczeństw wynikających z obojętności społecznej oraz kreowanie zachowań opartych na wrażliwości, empatii, tolerancji i odpowiedzialności” – dodała rzeczniczka.
Niemiecki obóz koncentracyjny na Majdanku - Konzentrationslager Lublin - istniał od października 1941 r. do lipca 1944 r. Spośród prawdopodobnie 150 tys. osób, które przeszły przez Majdanek, na skutek głodu, chorób, pracy ponad siły, a także w egzekucjach i komorach gazowych, życie straciło tu około 80 tys. osób, a 60 tys. z nich to byli Żydzi przywożeni do obozu z całej Europy. Na Majdanek przywożeni byli także więźniowie polityczni, jeńcy wojenni, świadkowie Jehowy, homoseksualiści, ludzie ujęci podczas łapanek, wysiedleń i pacyfikacji.
W listopadzie 1944 r. na terenie byłego obozu utworzono Muzeum, które każdego roku odwiedza tysiące osób z Polski i zagranicy.(PAP)
ren/ mow/